Ανάμεσα στα 23 πρόσωπα κατά των οποίων έχει ασκήσει ποινικές διώξεις η Ευρωπαία εισαγγελέας για τη μη εκτέλεση της σύμβασης 717, η οποία αν είχε εκτελεστεί θα είχε αποφευχθεί το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών, βρίσκονται οι επικεφαλής τριών ισχυρών εταιρειών.
Ο λόγος για τους Δημήτρη Κούτρα, πρώην διευθυντή και μέτοχο της ΑΚΤΟΡ, τον Αλέξανδρο Έξαρχου διευθυντή και μέτοχο Intrakat, που εξαγόρασε το 2023 την ΑΚΤΟΡ και τον Σταύρο Βλάχο επικεφαλής της Alstom στην Ελλάδα. Μάλιστα, προ ημερών Κούτρας και ο Έξαρχος παρουσιάστηκαν στην Ευρωπαία Ανακρίτρια Χριστίνα Σαλάππα για να απολογηθούν για το ρόλο που διαδραμάτισαν στη σύμβαση 717, που είχε ο στόχο τον εκσυγχρονισμό του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, που επικαλείται το Reporters United που αποκαλύπτει την κλήση των επιχειρηματιών, στον κ. Κούτρα επιβλήθηκε εγγύηση 1 εκατ. ευρώ και απαγόρευση εξόδου από τη χώρα, ενώ στον κ. Εξάρχου εγγύηση 500.000 ευρώ χωρίς απαγόρευση εξόδου.
«Κατά την Ευρωπαία Εισαγγελέα, οι τρεις διευθυντές (οι κύριοι Κούτρας, Βλάχος και ο διευθυντής της Κοινοπραξίας, προερχόμενος από την Άκτωρ Σπύρος Καραβάκης) «προκάλεσαν στους αρμόδιους υπαλλήλους της ΕΡΓΟΣΕ την απόφαση να τελέσουν την αξιόποινη πράξη της απάτης περί τις επιχορηγήσεις στο πλαίσιο συγχρηματοδοτούμενου επιχειρησιακού προγράμματος» «με πειθώ, φορτικότητα, προτροπές και παραινέσεις έχοντας προσωπική επικοινωνία με τους ως άνω κατηγορουμένους-αυτουργούς (σ.σ.: με τα στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ) και επηρεάζοντας την βούλησή τους προς την κατεύθυνση τέλεσης της επίμαχης αξιόποινης πράξης [ΑΠ 9/2023]».
Τους έπεισαν να υπογράψουν ότι για τη μη υλοποίηση της σύμβασης έφταιγαν άλλοι παράγοντες, αλλά δεν είχαν καν καταθέσει τις μελέτες...
Κατά το κατηγορητήριο παρείχαν ψευδείς βεβαιώσεις στα στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ πως «το έργο προχωρούσε κανονικά, ώστε να συνεχίζεται η ροή των κοινοτικών χρηματοδοτήσεων και να μην υπάρχουν συνέπειες για την κοινοπραξία Άκτωρ-Alstom από τις συνεχείς καθυστερήσεις».
«Ζητούσαν την πληρωμή των […] εργασιών […] ενώ στην πραγματικότητα δεν είχαν εκπονηθεί και εγκριθεί οι απαιτούμενες τεχνικές μελέτες από την εταιρεία Alstom, κατά παράβαση των όρων της Σύμβασης».
Σύμφωνα με το κατηγορητήριο, εφόσον η κοινοπραξία δεν προσκόμισε εγκεκριμένες μελέτες από την Alstom, όπως υποχρεούτο, η ΕΡΓΟΣΕ (κατά προέκταση, το υπουργείο Μεταφορών και η πολιτική ηγεσία του) όφειλε να την κηρύξει έκπτωτη ή να ζητήσει να καταβληθούν ποινικές ρήτρες. Αυτό δεν συνέβη, καθώς οι διευθυντές των πανίσχυρων ομίλων φέρονται να έπεισαν τους υπαλλήλους της ΕΡΓΟΣΕ να δηλώσουν εγγράφως ότι για τις καθυστερήσεις έφταιγαν άλλοι παράγοντες και όχι η απουσία εγκεκριμένων μελετών από την ίδια την κοινοπραξία. Το πώς τους έπεισαν είναι υπό διερεύνηση.
Τι απαντούν
Ο Δημήτρης Κούτρας, απαντώντας σε ερώτηση των Reporters United, υποστήριξε πως η συσχέτιση της 717 με την τραγωδία των Τεμπών «είναι απαράδεκτη, γιατί δεν υπάρχει καμία συνάφεια. Αν ένας σιδηρόδρομος δεν έχει τα απαιτούμενα συστήματα, δεν πρέπει να λειτουργεί. Άρα, εφόσον λειτουργεί, σημαίνει ότι υπάρχουν προδιαγραφές για το πώς θα λειτουργήσει με την υποδομή που υπάρχει» μας είπε, χωρίς να θέλει να επεκταθεί περισσότερο».
Παράλληλα, δήλωσε άγνοια για τις καθυστερήσεις που προέκυψαν μετά την αποχώρηση από τη διεύθυνση της ΑΚΤΩΡ. Ως προς αυτό η Ευρωπαία εισαγγελέας υποστηρίζει ότι η υπογραφή συμπληρωματικής σύμβασης (Σ.Σ.Ε.) καθυστερούσε σκόπιμα για όσο χρόνο χρειαζόταν μέχρι να μπορεί να την αναλάβει η ίδια η Alstom, που είχε καταδικαστεί το 2017 από την Επιτροπή Ανταγωνισμού για αθέμιτες πρακτικές και δεν μπορούσε να μετέχει σε νέο διαγωνισμό.
«Η Alstom δεν είναι σε θέση να διατυπώσει σχόλια ή εικασίες για έρευνες που βρίσκονται σε εξέλιξη. Η Alstom συνεργάζεται με τις αρχές και αυτός ο κανόνας ισχύει και για τους τοπικούς και για τους ευρωπαϊκούς θεσμούς», ήταν η απάντηση της εταιρείας σε ερώτηση αν η καταδίκη της από την επιτροπή ανταγωνισμού συνέβαλε στην καθυστέρηση ολοκλήρωσης της συμπληρωματικής σύμβασης.
Από την πλευρά της η Intrakat υποστήριξε ότι ο λόγος που ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Αλέξανδρος Έξαρχου είναι ανάμεσα στους κατηγορούμενος είναι «διότι για ένα μικρό χρονικό διάστημα είχε την ιδιότητα του ενός εκ των δύο διαχειριστών της κοινοπραξίας, ως εκπρόσωπος της εταιρείας ΤΟΜΗ, μέλος του ομίλου Άκτωρ. Μάλιστα στο διάστημα αυτό λόγω επιστολής της Επιτροπής Δημοσιονομικού Ελέγχου (ΕΔΕΛ), δεν εκτελέστηκαν έργα και δεν εισπράχθηκαν έσοδα, μέχρι που η σύμβαση πέρασε αποκλειστικά στην ευθύνη της Alstom».