Η ελληνική ναυτιλία πατροπαράδοτα στηριζόταν στην οικογενειοκρατία. Ο προσωποκεντρικός χαρακτήρας στον τρόπο διοίκησης των εταιρειών συνέβαλε στην επιτυχία του ελληνικού θαύματος των επτά θαλασσών.
Ακόμα και όσες εισήχθησαν στα ξένα χρηματιστήρια, τουλάχιστον η πλειοψηφία εξ αυτών, έμειναν υπό την καθοδήγηση των ιδρυτών τους.

Για τον λόγο αυτόν η διαδοχή προκαλούσε και συνεχίζει να προκαλεί έντονο πονοκέφαλο. Υπάρχουν ναυτιλιακές οικογένειες όπου ο επικεφαλής κράτησε τα ηνία μέχρι την τελευταία ώρα χωρίς να μοιράσει μερίδια και να ορίσει εκείνος διαδόχους. Και όταν ήρθε η ώρα να αναλάβουν τα παιδιά εκείνα έπεσαν στα βαθιά. Άλλα τα κατάφεραν άλλα όχι. Υπάρχουν περιπτώσεις που τα αδέλφια συγκρούστηκαν άσχημα μεταξύ τους με αποτέλεσμα κάποια να αποχωρήσουν από την επιχείρηση εισπράττοντας το μερίδιό τους και ανοίγοντας δική τους εταιρεία όχι απαραιτήτως ναυτιλιακή.

Είναι ξεκάθαρο ότι «δαχτυλίδι της διαδοχής» αποτελεί υπόθεση πάρα πολύ σοβαρή και το κρυφό μυστικό των Ελλήνων εφοπλιστών.

Υπάρχουν όμως και εφοπλιστές οι οποίοι αποφάσισαν να χρήσουν διαδόχους στις επιχειρήσεις τους ενώ οι ίδιοι παραμένουν ενεργοί.

Μία τέτοια περίπτωση είναι και ο Συμεών Παληός ένας από τους ισχυρούς πλοιοκτήτες. Το 2019 η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά, Diana Shipping Inc, μία από τις εταιρείες του Ομίλου, εξέδωσε ανακοίνωση μέσω της οποίας γινόταν γνωστό στο επενδυτικό κοινό ότι η μία από τις δύο κόρες του εφοπλιστή, αναλαμβάνει αναπληρώτρια Διευθύνουσα Σύμβουλος στην εισηγμένη Diana Shipping Inc.


Ο Συμεών Παληός πήρε την απόφαση αυτή σε μία περίοδο κατά την οποία η εταιρεία με στόλο από 44 πλοία είχε επιστρέψει στην κερδοφορία, μετά από πέντε χρόνια ζημιών. Η Diana Shipping βρίσκεται σήμερα σε φάση ανανέωσης αφού πουλάει τα παλαιότερα σε ηλικία πλοία της μειώνοντας τον μέσο όρο του στόλου της. Η Σεμίραμις Παληού είναι πλέον διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρείας.

Η εξέλιξη αυτή παραξένεψε κάποιους από τους παροικούντες στην ναυτιλία και άρχισαν τα σενάρια για το μέλλον της εταιρείας. Υπήρξαν αναλύσεις που προσπάθησαν να σπείρουν αμφιβολίες για την επόμενη ημέρα. Υπήρξαν όμως και αναλυτές που έδωσαν τα εύσημα στον Έλληνα πλοιοκτήτη αφού θεωρούν ότι δεν άφησε την εταιρεία στην τύχη της αλλά προχώρησε βάσει ενός πολύ καλά μελετημένου προγραμματισμού.

Κύκλοι από την εταιρεία επεσήμαναν: «Κοιτάει μπροστά. Προβλέπει το μέλλον και επιλέγει ποιοι θα είναι οι επόμενοι, οι διάδοχοί του στις ναυτιλιακές επιχειρήσεις».

Και αυτό φάνηκε με τη δεύτερη κίνηση που έκανε. Ειδικότερα, στην άλλη εταιρεία του Ομίλου την Performance Shipping Inc, όρισε το 2019 ως αναπληρωτή διευθύνοντα συμβούλου τον γαμπρό του, Ανδρέα Μιχαλόπουλο, στέλεχος διεθνή εμπειρία και αναγνώριση, σύζυγος της άλλης κόρης του, της Αλίκης Παληού, ο οποίος είχε παραμένει και οικονομικός διευθυντής στην εταιρεία. Σήμερα ο Ανδρέας Μιχαλόπουλος είναι διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας η οποία διαχειρίζεται στόλο με δεξαμενόπλοια.

Οι επενδύσεις


Οι δύο κόρες του Συμεών Παληού έχουν αδράξει γερά το τιμόνι των εταιρειών τους και τις ταξιδεύουν σε έντονα επενδυτικές θάλασσες, ενισχύοντας τη θέση τους στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.

Η Σεμίραμις Παληού,
επικεφαλής της εισηγμένης στη χρηματαγορά του NYSE, Diana Shipping παρέλαβε πριν λίγες ημέρες το φορτηγό πλοίο m/v DSI Altair, πρώην “STH Sydney”, ένα πλοίο ξηρού φορτίου Ultramax κατασκευής 2016 και χωρητικότητας 60.309 dwt.

Το πλοίο είναι ένα από τα εννέα σύγχρονα πλοία ξηρού χύδην φορτίου Ultramax για τα οποία η εταιρεία σύναψε συμφωνία αγοράς τον Αύγουστο του 2022.

Ο στόλος της Diana Shipping Inc. αποτελείται σήμερα από 42 πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου (4 Newcastlemax, 11 Capesize, 5 Post-Panamax, 6 Kamsarmax, 8 Panamax και 8 Ultramax).


Η συνδυασμένη μεταφορική ικανότητα του στόλου μας, εξαιρουμένου του ενός πλοίου ξηρού χύδην φορτίου Ultramax που δεν έχει ακόμη παραδοθεί, είναι περίπου 4,9 εκατομμύρια dwt με σταθμισμένο μέσο όρο ηλικίας 10,20 έτη.

Η Σεμίραμις Παληού έχει εμπειρίες 26 ετών στη ναυτιλιακή βιομηχανία με γνώσεις στις εξαγορές, στα πληρώματα, στις ναυπηγήσεις και στην τεχνική διαχείριση. Είναι η πρώτη γυναίκα πρόεδρος της HELMEPA-Ελληνική Ένωση Προστασίας του Θαλασσίου Περιβάλλοντος.

Σπούδασε Μηχανολογία στο Imperial College του Λονδίνου και μεταπτυχιακό στη Ναυπηγική στο University College. Άρχισε την καριέρα της το 1996 από την Lloyd’s Register of Shipping και για δύο χρόνια εργαζόταν ως ασκούμενη επιθεωρήτρια πλοίων. Στη συνέχεια μεταπήδησε σε εταιρείες συμφερόντων της οικογένειάς της.

Η εισηγμένη στην χρηματιστηριακή αγορά του NASDAQ Performance Shipping Inc. συμφερόντων της Αλίκης Συμεών Παληού με στόλο από δεξαμενόπλοια παρέλαβε στα μέσα Δεκεμβρίου το δεξαμενόπλοιο M/T P. Long Beach, πρώην “Fos Hamilton” ναυπηγήσεως 2013. Είναι ένα LR2 Aframax oil product tanker χωρητικότητας 105.408.
Η εταιρεία διαχειρίζεται οκτώ Aframax δεξαμενόπλοια.


Οικογένεια

Η οικογένεια Παληού κατάγεται από τη Χίο και έχει μεγάλη ναυτική παράδοση. Άρχισε τη δράση της με ιδιόκτητα ιστιοφόρα. Στις αρχές του 20ου αιώνα ήταν πλοιοκτήτρια ατμόπλοιων που μετέφεραν ξηρό φορτίο. Το 1916, οι γιοι του πλοιάρχου Παντελή Παληού, ο Αντώνης, ο Σίμος, ο Μάρκος και ο Γιάννης, ίδρυσαν μία από τις πρώτες πολυμετοχικές ατμοπλοϊκές εταιρίες, την Α.Ε. Θαλασσίων Επιχειρήσεων, με στόλο 30 πλοίων. Το μεγάλο κραχ του 1929 σταμάτησε κάθε δραστηριότητα.

Μετά τον Μεγάλο Πόλεμο επανήλθε στη ναυτιλία, ο γιος του Σίμου Παληού, ο Παντελής (1911-1966) ο οποίος ταξίδεψε για πολλά χρόνια με την εταιρεία των αδερφών Λω. Το 1965 ξεμπάρκαρε οριστικά και σε συνεργασία με τους Ισίδωρο Σαραντή και Λευτέρη Βενιαμή δραστηριοποιήθηκαν ως εφοπλιστές. Ο Παντελής έφυγε από τη ζωή το 1966 σε ηλικία 55 ετών, θύμα τροχαίου.

Ο γιός του, ο Σίμος ήταν εκείνος που συνέχισε και συνεχίζει τις δραστηριότητες του πατέρα του. Γεννήθηκε στη Χίο, αποφοίτησε από το ιστορικό γυμνάσιο Αρρένων Χίου και στη συνέχεια ενώ σπούδασε ναυπηγική-μηχανολογία στο Πανεπιστήμιο του Durham στη βορειοανατολική Αγγλία. Το 1965 αγόρασε το πρώτο του πλοίο ενώ το 1969 ο στόλος του αποτελούνταν από τα πλοία «Σεμίρα», «Αγγέλικα» και «Αγία Μαρίνα».

Το 1972 ίδρυσε τη Diana Shipping Inc, με στόλο από μεταχειρισμένα φορτηγά πλοία, τα οποία αγόρασε συνεταιρικά με φίλους και συγγενείς. Στα μέσα της δεκαετίας του 1979 η εταιρεία εισήλθε και στη διαχείριση πλοίων-ψυγείων. Τη δεκαετία του ‘80, προχώρησε σε μεγαλύτερη διαφοροποίηση του στόλου του, επεκτεινόμενος στα δεξαμενοπλοία. Από τις αρχές της δεκαετίας του 1990 επεκτάθηκε και σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Από το 1996 στράφηκε στις ναυπηγήσεις φορτηγών και containers.

Στα τέλη του 2018 ο Συμεών Παληός, τιμήθηκε με το Βραβείο Επιτεύγματος Ζωής ( Lloyd’s List / Propeller Club Lifetime Achievement Award) για την επί 50 χρόνια παρουσία του στην ναυτιλιακή βιομηχανία.
Ο καπετάν Παναγιώτης τιμά τον Συμεών

Toν περασμένο Μάιο στο Capital Link-Greek Shipping Leadership Award βράβευσε ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος τον επί 50 χρόνια φίλο του, Συμεών Παληό.

Mάλιστα έγινε και μια φιλική «κόντρα» μεταξύ των Καρδαμύλων και του Βροντάδου. «Πιστεύω ότι θα συμφωνήσετε μαζί μου, ότι η βράβευση του Σίμου Παληού είναι περισσότερο από άξια. Τι κρίμα που δεν είναι Καρδαμυλίτης. Θερμά συγχαρητήρια Σίμο. Είσαι λεβέντης!» είπε ο καπετάνιος για να απαντήσει ο Συμεών Παληός: «Σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια. Αποδεικνύουν ότι μετά από τόσα χρόνια καταφέραμε να απαλείψουμε τις διαφορές μεταξύ ενός μικρού χωριού, τα Καρδάμυλα, και της Μητρόπολης του Βροντάδου»!

O καπετάν Παναγιώτης Τσάκος, είχε πει χαρακτηριστικά ότι το να «περιγράψει» σε ένα ναυτιλιακό κοινό τον βίο του Συμεών Παληού είναι «σαν να εκόμιζα γλαύκα εις Αθήνας ή μαστίχα και μανταρίνια στη Χίο».

Όπως υπογράμμισε ο καπετάνιος οι ρίζες του Συμεών Παληού βρίσκονται στο νησί των νησιών, τη Χίο, και πιο συγκεκριμένα στον Βροντάδο αλλά και στους γονείς του που ασχολούνταν με τη ναυτιλία εκείνη την εποχή. «Φυσικό επακόλουθο ήταν ο Σίμος να ακολουθήσει καριέρα στη ναυτιλιακή βιομηχανία».

Τον χαρακτήρισε ως άνθρωπο με ψυχή και λεπτή αίσθηση του χιούμορ. Αφού σπούδασε στη Μεγάλη Βρετανία ναυπηγός, ο Συμεών Παληός το 1971 ίδρυσε την εταιρεία Diana Shipping Agencies, ενώ από το 2005 ήταν πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος στην εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο, εταιρεία του ομίλου Diana Shipping Inc. Το 2010 ακολούθησε η εισαγωγή στη Wall Street μιας ακόμα εταιρείας του ομίλου της Performance Shipping η οποία διαχειρίζεται τα τελευταία χρόνια στόλο που απαρτίζεται αποκλειστικά από δεξαμενόπλοια.

Ο καπετάν Παναγιώτης αναφέρθηκε στην κοινωνική προσφορά του Σ.Παληού και στάθηκε στον ρόλο που διαδραμάτισε στην ίδρυση, το 2004, του Ιδρύματος Φίλων Βιοϊατρικών Ερευνών της Ακαδημίας Αθηνών: «Ένας Σύλλογος, τον οποίο υποστηρίξαμε μαζί για πολλά χρόνια και του οποίου, από το 2015, προεδρεύει με απέραντη περηφάνια, πάθος και απόλυτη αποφασιστικότητα να τον δει να ανθίζει» συμπλήρωσε ο καπετάνιος και προσέθεσε:

«Θα θυμάμαι πάντα και την αγωνία του για το νησί μας, τη Χίο, όταν το έκαψαν οι καταστροφικές πυρκαγιές τον Αύγουστο του 2012 και τη συνεισφορά του στο Διεθνές Συνέδριο «Η ανταπόκριση στις πυρκαγιές» που συγκλήθηκε με το Ίδρυμα «Μαρία Τσάκος» με την υποστήριξη των Ηνωμένων Εθνών, της Ευρωπαϊκής Ένωσης και επιφανών ελληνικών και ξένων Πανεπιστημίων».
 
Top