Με το κείμενο αυτό  εγκαινιάζουμε σειρά άρθρων σήμερα στο Press-gr.com. Αφορά στο κομματικό φαινόμενο στην Ελλάδα, τον πολιτικό ανταγωνισμό και την εκλογική συμπεριφορά των Ελλήνων ως ρετροσπεκτική αναφορά κατά την τελευταία 7ετία, αλλά και τη μελλοντική. Επιλέγουμε αυτό το διάστημα για την πρώτη μας παρέμβαση, γιατί αποτελεί την άτυπη έναρξη της προεκλογικής περιόδου.

Θα είναι σύντομη ή μακρά;Ουδείς γνωρίζει -πιθανότατα ούτε ο de jure και de facto αρμόδιος, ο Πρωθυπουργός, αλλά σίγουρα ξέρουμε πως ενδεικτικά φαίνεται να αποτυπώνονται οι προθέσεις της κοινής γνώμης στο θέμα.

(Λέμε «φαίνεται» γιατί όπως θα αποδείξουμε, αυτοί οι αριθμοί που παρουσιάζονται ως «ποσοστά» είναι απλά νούμερα. Λέμε «ενδεικτικά» γιατί ακόμη και η μέτρηση της MRB που θεωρείται πιο «αξιόπιστη» ανάμεσα σε ένα Poll αναξιόπιστων στοιχείων, μάλλον δεν είναι).

Γιατί σηματοδοτούμε τώρα, -το Μάιο- την έναρξη της τελικής ευθείας της κούρσας του κομματικού ανταγωνισμού;

Για δύο λόγους:
α) Βρισκόμαστε πλέον ένα χρόνο πριν τη συνταγματική ολοκλήρωση της θητείας της παρούσας Κυβέρνησης.
β) Μόλις ολοκληρώθηκαν και τυπικά οι Συνεδριακές διεργασίες 2,5 κομμάτων εξουσίας που διαθέτει το κομματικό μας ROSTER.

Πριν ξεκινήσουμε όμως αυτό το ταξίδι στους πίνακες, τις καμπύλες και τους αριθμούς, οφείλουμε πρωτίστως στους εαυτούς μας και βέβαια στους αναγνώστες μας, να δώσουμε μια εξήγηση για τα στοιχεία και τη μεθοδολογία μας. Δυστυχώς η επιστημονική ανάλυση της κοινής γνώμης οφείλει να βασίζεται σε DATA, ποσοτικά και ποιοτικά στοιχεία. Τα ποιοτικά προέρχονται από «μυστικά» focus groups, που διεξάγουν εξειδικευμένοι ψυχολόγοι / κοινωνιολόγοι του FORUM2020.GR. Τα ποσοτικά τα αντλούμε από το σύνολο των δημοσκοπήσεων που διενεργούνται και δημοσιεύονται στα ΜΜΕ. Η έλλειψη αξιόπιστων πρωτογενών quantitative data είναι μεν προβληματική, αλλά πρέπει να την αντιμετωπίσουμε ως μονόδρομο και να πορευτούμε ανάλογα.

Ξεκινάμε λοιπόν εξηγώντας τα εργαλεία που διαθέτουμε για το φιλτράρισμα:
1ον ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΝΑΡΜΟΝΙΣΗΣ ΠΟΣΟΣΤΩΝ
Εδώ και δυόμιση χρόνια μπορούμε να εξετάζουμε πλέον το σώμα των δημοσκοπήσεων ως ένα «συλλογικό έργο εναρμονισμένων πρακτικών». Αν μιλάγαμε για την αγορά και όχι την πολιτική σκηνή, οι ελληνικές εταιρίες δημοσκοπήσεων (τουλάχιστον αυτές που τολμούν και δημοσιεύουν όλα τα «ευρήματά τους»), θα δεχόντουσαν κατηγορίες ως οργανωμένο σε βάση καρτέλ ολιγοπώλιο, το οποίο παραβιάζει κάθε αρχή της Επιτροπής Ανταγωνισμού και βέβαια του ίδιου του δικού τους Κώδικα Δεοντολογίας (ΣΕΔΕΑ). Ο Σύνδεσμός τους υπολειτουργεί. Ο κατευθυντήριος «εγκέφαλος» φαίνεται πως βρίσκεται πλέον στο Μέγαρο Μαξίμου. Εκεί είναι το «κέντρο του κακού», το σημείο από όπου ξεκινούν και οι «τροφοδότες λογαριασμοί», οι οποίοι πολλές φορές περνάνε από συγκεκριμένα συστημικά ΜΜΕ, για να ξεπλυθούν τα ποσά των «παραγγελιών». Δεν το κρατούν μυστικό άλλωστε. Η «λίστα Πέτσα» «ενσωματώνει» τα ΜΜΕ και αυτά με τη σειρά τους τις δημοσκοπικές εταιρίες.

Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε σε τι βάθος θα φτάσει την έρευνά της η Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής, που ασχολείται αυτή την περίοδο με το θέμα. Φοβάμαι πως η κυβερνητική πλειοψηφία θα συνεχίσει να συσκοτίζει το «Σύστημα Εναρμόνισης».

2ον ΑΛΛΟΘΙ ΑΛΛΟΙΩΣΗΣ, Η ΣΥΝΘΕΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟΥ
Η προσωπική μου γνώμη είναι πως το ολοφάνερο της αλλοίωσης στα μάτια κάθε έμπειρου αναλυτή αποτελεί συνδυασμό 4 παραγόντων:

α) Η πολιτική συνθετότητα των κομματικών συσχετισμών με την ενδυνάμωση του ΣΥΡΙΖΑ από το 2012 και μετά, την εμφάνιση και κατόπιν εξαφάνιση μικρότερων κομμάτων ΔΗΜΑΡ, ΑΝΕΛ, Χ.Α., ΛΑΟΣ, κ.ά., μαζί με mega πολιτικά γεγονότα, όπως τα τρία Μνημόνια, το Δημοψήφισμα, η Πανδημία του Covid- 19, μεταβάλλουν συνεχώς τις πολιτικές σταθερές και διαλύουν τις όποιες χρονοσειρές, καθιστώντας τις όποιες ανάγωγες από αυθαίρετες έως επικίνδυνες.

β) Μεθοδολογική ανεπάρκεια: οι περισσότεροι δημοσκόποι δεν έχουν εκσυγχρονίσει τα «εργαλεία» τους και αδυνατούν να εντοπίσουν συμπεριφορές ειδικών ομάδων (όπως π.χ. οι νέοι ή οι αντιεμβολιαστές, κ.ά.).

γ) Οικονομική δυσπραγία: η υπερδεκαετής κρίση στέρησε τις εταιρίες από τον ζωοδότη της που λέγεται εμπορική έρευνα. Το αυξημένο κόστος διεξαγωγής (κινητά τηλέφωνα, το υψηλότατο non response κ.ά.) οδηγεί σε «φθηνές έρευνες» και κατά συνέπεια σε de facto «αλλοιωμένα» αποτελέσματα

δ) Ξεκάθαρη «συναλλαγή»: νεοφυείς εταιρίες τύπου «δημοσκοπικά startups», φυτρώνουν σαν τα μανιτάρια και με μοναδική πρόσβαση σε ένα call center, διεξάγουν έρευνες κατά παραγγελία και παραδίδουν κατά παραγγελία αποτελέσματα.

3ον ΥΠΑΡΧΕΙ ΛΥΣΗ;
Αν ήμουν στη θέση οποιουδήποτε πολιτικού, κόμματος ή αναλυτή θέλει μια πιο «καθαρή εικόνα», θα επένδυα σε ένα συνδυασμό ερευνών με εταιρικό σχήμα εκτός του cartel (υπάρχουν 2-3). Αλλιώς, λάθος input θα οδηγεί συνεχώς και σε λάθος output.

Φέρτε στο μυαλό σας την παρακάτω εικόνα πριν ξεκινήσουμε το «δημοσκοπικό μας ταξίδι».

Ταξιδεύουμε στον Ωκεανό της Πολιτικής Άγνοιας. Είναι γεμάτος μυστηριώδη χρωματιστά νησιά (μπλε, ροζ, κόκκινα, πράσινα, κίτρινα, κ.λπ.), νησιά άγνωστων πληθυσμών (ψηφοφόρων) και τα νερά του είναι γεμάτα «νάρκες» (τους εγκάθετους αναλυτές των συστημικών ΜΜΕ), αλλά και χιλιάδες «τσούχτρες» (τις « γνώμες» του κάθε ξερόλα/expert στους καφενέδες της Cartoonοχώρας μας). Το βασικό πρόβλημα είναι ότι στην πυξίδα κάποιοι - γνωστοί – άγνωστοι- έχουν τοποθετήσει ένα πανίσχυρο μαγνητάκι! Και ξέρετε τι κάνει αυτό το μαύρο αντικείμενο μέσα στο πολιτικό black box; Το αποπροσανατολίζει… και δείχνει έναν πολιτικοκοινωνικό «Βορρά» ονομάζει η Κυβέρνηση «κανονικότητα», ενώ η Χώρα («η γαλέρα» ονομάζεται «ΕΛΛΑΣ») οδεύει καρφί στο μάτι μιας πρωτοφανούς καταιγίδας +10 μποφόρ…

Στο επόμενο σημείωμά μας θα ρίξουμε το πρώτο ΦΩΣ στο δημοσκοπικό σκοτάδι. Δεν θα είναι μια ρομαντική ματιά, αλλά μια αποτύπωση των αριθμών που παράγει το «Σύστημα». Ακόμη και συγκρίνοντας τα δικά τους «σάπια μήλα» με τα κατάδικά τους «σάπια μήλα», θα αναδείξουμε το πόσο διάτρητο είναι το δημοσκοπικό αποτύπωμα στην Cartoonoχώρα. Φιλοδοξία μας είναι να κληθούμε να καταθέσουμε σε μια ανάλογη -μη χειραγωγούμενη- εξεταστική. Κάποιοι το ονομάζουν «Μητέρα των Ερευνών». Εμείς το «εργαλείο» μας θα το λέμε Poll of Polls (PoP #1/22 για συντομία).

Καλό δημοσκοπικό ταξίδι

Νίκος Καραχάλιος
Πρόεδρος FORUM2020.GR

 
Top