Στις διακοπές, οι ταβέρνες και τα εστιατόρια έχουν την τιμητική τους. Οι περισσότεροι από εμάς μετά από την παραλία, συνήθως θα επιλέξουμε το ταβερνάκι στην ακροθαλασσιά για να γευματίσουμε.
Σας παρουσιάζουμε, λοιπόν, κάποιες χρήσιμες επισημάνσεις για το τι θα πρέπει να προσέχετε σε ταβέρνες και εστιατόρια, σύμφωνα με τον ΕΦΕΤ, ώστε η γευστική απόλαυση να μην μετατραπεί σε δυσάρεστη εμπειρία…
Ο ΕΦΕΤ (Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων), εκδίδει κάθε χρόνο οδηγίες για την προστασία του καταναλωτή, τονίζοντας τους κινδύνους που, ενδεχομένως, κρύβονται σε ορισμένες ταβέρνες και εστιατόρια. Φυσικά, η προσοχή μας δεν πρέπει να εστιάζεται μόνο στους συγκεκριμένους χώρους εστίασης, αλλά και στην αγορά παγωτών, χυμών και ποτών από καντίνες και περίπτερα!
Επιχείρηση «Φαγοπότι»!
• Η πρώτη εντύπωση μετράει. Επιλέγουμε καταστήματα για να γευματίσουμε που φαίνονται ότι εφαρμόζουν τα απαραίτητα μέτρα υγιεινής για την ασφάλεια των τροφίμων. Παρατηρούμε δηλαδή, τα πατώματα, τους τοίχους, τα τραπεζομάντιλα, το αν υπάρχουν έντομα και αν το προσωπικό του μαγαζιού φοράει καθαρά ρούχα εργασίας. Επίσης, μπορούμε να αντιληφθούμε πολλά για την ποιότητα του μαγαζιού, από τις…..τουαλέτες! Ίσως ακούγεται περίεργο, αλλά αν η τουαλέτα ενός εστιατορίου είναι καθαρή και προσεγμένη, τότε πιθανότατα θα είναι και η κουζίνα του.
• Η ώρα της παραγγελίας. Αν είναι η πρώτη σας επίσκεψη σε ένα μαγαζί, μην εμπιστεύεστε την γνώμη του σερβιτόρου, τόσο εύκολα, γιατί μπορεί να σας προτείνει ιδιαίτερα πιάτα, αλλά όχι και τα φρεσκότερα! Δώστε μεγάλη προσοχή στην παραγγελία ψαριών και θαλασσινών. Αν και η όψη τους μπορεί να είναι σαν να βγήκαν μόλις από τη θάλασσα, μην γελιέστε. Παρατηρήστε τα μάτια και τα βράγχια του ψαριού. Tα μάτια του θα πρέπει να είναι λαμπερά. Αν όμως τα μάτια του ακουμπούν στον πάγο, θαμπώνουν, παρ’ όλο που μπορεί να είναι φρέσκο. Επιπλέον, τα βράγχια πρέπει να έχουν ζωντανό κόκκινο χρώμα και να είναι υγρά και όχι στεγνά. Tα θαμπά και καφετιά βράγχια υποδηλώνουν ότι το ψάρι είναι τουλάχιστον τριών ημερών. Ακόμη, μην ξεχνάτε πως τα ψάρια που είναι πάνω από 230 γραμ., θα πρέπει να ζυγίζονται ωμά και παρουσία σας.
• Η ώρα της κρίσης. Τα πρώτα πιάτα έχουν καταφθάσει στο τραπέζι σας. Τι κάνετε; Προσέχετε το χρώμα, τη γεύση και τη μυρωδιά. Σε καμιά περίπτωση δεν καταναλώνετε το φαγητό, αν κάτι από τα παραπάνω σας φαίνεται περίεργο. Καλό θα ήταν, σε μαγαζιά που δεν έχετε επισκεφτεί στο παρελθόν, να αποφύγετε την κατανάλωση κρέατος σε μορφή κιμά σε μπιφτέκια ή κεφτεδάκια με κόκκινη σάλτσα, αφού ο κιμάς μπορεί πολύ εύκολα να νοθευθεί, προσθέτοντας καρυκεύματα που αλλοιώνουν την γεύση. Στην περίπτωση όμως που επιλέξετε κρεατικά ή πουλερικά ζητήστε να είναι καλοψημένα!
• Σαλάτες…όχι τόσο αθώες. Οι σαλάτες μπορεί να κρύβουν ένα σωρό κινδύνους, αλλά σπάνια μπορεί να τους προσέξουμε μέσα στη λαχτάρα μας να φάμε. Δυστυχώς τα λαχανικά, αν δεν είναι καλά πλυμένα, γίνονται εστίες μικροβίων για μικροοργανισμούς και ζωύφια. Μια καλή και ασφαλής επιλογή σαλάτας, σε μαγαζιά που δεν γνωρίζουμε, είναι η πατροπαράδοτη χωριάτικη, μιας και οι ντομάτες και τα αγγούρια είναι σαφώς πιο εύκολα στον καθαρισμό τους από το λάχανο ή το μαρούλι.
• Επιδόρπιο για το τέλος. Αν επιλέξετε φρούτα καλό θα ήταν να καταναλώσετε τις μεγάλες ακέραιες μερίδες που σερβίρουν συνήθως τα μαγαζιά. Μην διαλέξετε φρουτοσαλάτα, γιατί λόγω του μελιού, της σαντιγί και των άλλων υλικών που προστίθενται, δεν θα μπορέσετε να καταλάβετε τη γεύση του φρούτου, οπότε δεν θα γνωρίζετε αν είναι φρέσκο ή όχι.
Αν θελήσετε χύμα παγωτό, φροντίστε να ελέγξετε αν οι συνθήκες διατήρησής του, είναι επαρκείς. Το ψυγείο θα πρέπει να είναι καθαρό, να μην το βλέπει ο ήλιος και να δουλεύει σε θερμοκρασία μικρότερη των -18οC. Αν το μαγαζί διαθέτει ψυγείο με επώνυμα τυποποιημένα παγωτά, πριν το απολαύσετε, θα πρέπει να ελέγξετε αν το σχήμα του παγωτού είναι αναλλοίωτο και η συσκευασία του δεν παρουσιάζει φθορές. Αν για οποιοδήποτε λόγο, παρατηρήσετε κρυστάλλους πάνω στο παγωτό, μην το φάτε για κανένα λόγο, μιας και αυτό είναι σημάδι απόψυξης και ψύξης ξανά.
Τα έτοιμα σνακς όπως είναι οι τυρόπιτες, πίτσες, σπανακόπιτες κ.λπ. πρέπει να διατηρούνται σε θερμοκρασία μεγαλύτερη των 60ο βαθμών. Ακόμη, οι σαλάτες που διατίθενται σε salad bar, πρέπει να διατηρούνται υπό ψύξη και σε ειδικές προθήκες. Τα αναψυκτικά και τα εμφιαλωμένα, να βρίσκονται σε ψυγεία που να μην είναι εκτεθειμένα στον ήλιο και να έχουν την κατάλληλη θερμοκρασία. Προσέχετε πάντα την ημερομηνία λήξης και παραγωγής κάθε προϊόντος.
Και οι τιμοκατάλογοι «παίζουν» τον ρόλο τους
Ίσως σας φαίνεται παράλογο, αλλά οι τιμοκατάλογοι ενός εστιατορίου δείχνουν πολλά για την ποιότητά του. Μπορείτε να αποφύγετε μια ενδεχόμενη απογοήτευση και να προλάβετε το «κακό». Να θυμάστε ότι:
1. Το κατάστημα υποχρεούται να έχει ένα τιμοκατάλογο πάνω σε κάθε τραπέζι, αν δεν υπάρχει, να τον ζητάτε πάντα.
2. Θα πρέπει να είναι γραμμένος στα ελληνικά πρώτα και μετά σε οποιαδήποτε άλλη γλώσσα. Ένας κατάλογος πρέπει υποχρεωτικά να υπάρχει στην είσοδο του μαγαζιού, για να μπορείτε να ελέγξετε την ποικιλία που διαθέτει το εστιατόριο, αλλά και τις τιμές.
3. Να είστε επιφυλακτικοί με εστιατόρια που προσφέρουν και ζυμαρικά και ψάρια και κρεατικά και χάμπουργκερ και γενικώς «απ’ όλα» μιας και είναι λίγο δύσκολο ένα εστιατόριο να προσφέρει τα πάντα!
4. Αν το μαγαζί σερβίρει κατεψυγμένα προϊόντα, θα πρέπει να αναγράφεται στον κατάλογο.
5. Οι τιμές των προϊόντων πρέπει να είναι αυτές που θα αναγράφονται στην τελική απόδειξη. Όποτε πριν φύγετε από το μαγαζί, τσεκάρετε αν πληρώσατε το ανάλογο ποσό.
6. Τέλος, θα πρέπει να αναφέρεται η χρήση και το είδος των ελαίων που χρησιμοποιούνται στην παρασκευή των φαγητών.
Σας παρουσιάζουμε, λοιπόν, κάποιες χρήσιμες επισημάνσεις για το τι θα πρέπει να προσέχετε σε ταβέρνες και εστιατόρια, σύμφωνα με τον ΕΦΕΤ, ώστε η γευστική απόλαυση να μην μετατραπεί σε δυσάρεστη εμπειρία…
Ο ΕΦΕΤ (Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων), εκδίδει κάθε χρόνο οδηγίες για την προστασία του καταναλωτή, τονίζοντας τους κινδύνους που, ενδεχομένως, κρύβονται σε ορισμένες ταβέρνες και εστιατόρια. Φυσικά, η προσοχή μας δεν πρέπει να εστιάζεται μόνο στους συγκεκριμένους χώρους εστίασης, αλλά και στην αγορά παγωτών, χυμών και ποτών από καντίνες και περίπτερα!
Επιχείρηση «Φαγοπότι»!
• Η πρώτη εντύπωση μετράει. Επιλέγουμε καταστήματα για να γευματίσουμε που φαίνονται ότι εφαρμόζουν τα απαραίτητα μέτρα υγιεινής για την ασφάλεια των τροφίμων. Παρατηρούμε δηλαδή, τα πατώματα, τους τοίχους, τα τραπεζομάντιλα, το αν υπάρχουν έντομα και αν το προσωπικό του μαγαζιού φοράει καθαρά ρούχα εργασίας. Επίσης, μπορούμε να αντιληφθούμε πολλά για την ποιότητα του μαγαζιού, από τις…..τουαλέτες! Ίσως ακούγεται περίεργο, αλλά αν η τουαλέτα ενός εστιατορίου είναι καθαρή και προσεγμένη, τότε πιθανότατα θα είναι και η κουζίνα του.
• Η ώρα της παραγγελίας. Αν είναι η πρώτη σας επίσκεψη σε ένα μαγαζί, μην εμπιστεύεστε την γνώμη του σερβιτόρου, τόσο εύκολα, γιατί μπορεί να σας προτείνει ιδιαίτερα πιάτα, αλλά όχι και τα φρεσκότερα! Δώστε μεγάλη προσοχή στην παραγγελία ψαριών και θαλασσινών. Αν και η όψη τους μπορεί να είναι σαν να βγήκαν μόλις από τη θάλασσα, μην γελιέστε. Παρατηρήστε τα μάτια και τα βράγχια του ψαριού. Tα μάτια του θα πρέπει να είναι λαμπερά. Αν όμως τα μάτια του ακουμπούν στον πάγο, θαμπώνουν, παρ’ όλο που μπορεί να είναι φρέσκο. Επιπλέον, τα βράγχια πρέπει να έχουν ζωντανό κόκκινο χρώμα και να είναι υγρά και όχι στεγνά. Tα θαμπά και καφετιά βράγχια υποδηλώνουν ότι το ψάρι είναι τουλάχιστον τριών ημερών. Ακόμη, μην ξεχνάτε πως τα ψάρια που είναι πάνω από 230 γραμ., θα πρέπει να ζυγίζονται ωμά και παρουσία σας.
• Η ώρα της κρίσης. Τα πρώτα πιάτα έχουν καταφθάσει στο τραπέζι σας. Τι κάνετε; Προσέχετε το χρώμα, τη γεύση και τη μυρωδιά. Σε καμιά περίπτωση δεν καταναλώνετε το φαγητό, αν κάτι από τα παραπάνω σας φαίνεται περίεργο. Καλό θα ήταν, σε μαγαζιά που δεν έχετε επισκεφτεί στο παρελθόν, να αποφύγετε την κατανάλωση κρέατος σε μορφή κιμά σε μπιφτέκια ή κεφτεδάκια με κόκκινη σάλτσα, αφού ο κιμάς μπορεί πολύ εύκολα να νοθευθεί, προσθέτοντας καρυκεύματα που αλλοιώνουν την γεύση. Στην περίπτωση όμως που επιλέξετε κρεατικά ή πουλερικά ζητήστε να είναι καλοψημένα!
• Σαλάτες…όχι τόσο αθώες. Οι σαλάτες μπορεί να κρύβουν ένα σωρό κινδύνους, αλλά σπάνια μπορεί να τους προσέξουμε μέσα στη λαχτάρα μας να φάμε. Δυστυχώς τα λαχανικά, αν δεν είναι καλά πλυμένα, γίνονται εστίες μικροβίων για μικροοργανισμούς και ζωύφια. Μια καλή και ασφαλής επιλογή σαλάτας, σε μαγαζιά που δεν γνωρίζουμε, είναι η πατροπαράδοτη χωριάτικη, μιας και οι ντομάτες και τα αγγούρια είναι σαφώς πιο εύκολα στον καθαρισμό τους από το λάχανο ή το μαρούλι.
• Επιδόρπιο για το τέλος. Αν επιλέξετε φρούτα καλό θα ήταν να καταναλώσετε τις μεγάλες ακέραιες μερίδες που σερβίρουν συνήθως τα μαγαζιά. Μην διαλέξετε φρουτοσαλάτα, γιατί λόγω του μελιού, της σαντιγί και των άλλων υλικών που προστίθενται, δεν θα μπορέσετε να καταλάβετε τη γεύση του φρούτου, οπότε δεν θα γνωρίζετε αν είναι φρέσκο ή όχι.
Αν θελήσετε χύμα παγωτό, φροντίστε να ελέγξετε αν οι συνθήκες διατήρησής του, είναι επαρκείς. Το ψυγείο θα πρέπει να είναι καθαρό, να μην το βλέπει ο ήλιος και να δουλεύει σε θερμοκρασία μικρότερη των -18οC. Αν το μαγαζί διαθέτει ψυγείο με επώνυμα τυποποιημένα παγωτά, πριν το απολαύσετε, θα πρέπει να ελέγξετε αν το σχήμα του παγωτού είναι αναλλοίωτο και η συσκευασία του δεν παρουσιάζει φθορές. Αν για οποιοδήποτε λόγο, παρατηρήσετε κρυστάλλους πάνω στο παγωτό, μην το φάτε για κανένα λόγο, μιας και αυτό είναι σημάδι απόψυξης και ψύξης ξανά.
Τα έτοιμα σνακς όπως είναι οι τυρόπιτες, πίτσες, σπανακόπιτες κ.λπ. πρέπει να διατηρούνται σε θερμοκρασία μεγαλύτερη των 60ο βαθμών. Ακόμη, οι σαλάτες που διατίθενται σε salad bar, πρέπει να διατηρούνται υπό ψύξη και σε ειδικές προθήκες. Τα αναψυκτικά και τα εμφιαλωμένα, να βρίσκονται σε ψυγεία που να μην είναι εκτεθειμένα στον ήλιο και να έχουν την κατάλληλη θερμοκρασία. Προσέχετε πάντα την ημερομηνία λήξης και παραγωγής κάθε προϊόντος.
Και οι τιμοκατάλογοι «παίζουν» τον ρόλο τους
Ίσως σας φαίνεται παράλογο, αλλά οι τιμοκατάλογοι ενός εστιατορίου δείχνουν πολλά για την ποιότητά του. Μπορείτε να αποφύγετε μια ενδεχόμενη απογοήτευση και να προλάβετε το «κακό». Να θυμάστε ότι:
1. Το κατάστημα υποχρεούται να έχει ένα τιμοκατάλογο πάνω σε κάθε τραπέζι, αν δεν υπάρχει, να τον ζητάτε πάντα.
2. Θα πρέπει να είναι γραμμένος στα ελληνικά πρώτα και μετά σε οποιαδήποτε άλλη γλώσσα. Ένας κατάλογος πρέπει υποχρεωτικά να υπάρχει στην είσοδο του μαγαζιού, για να μπορείτε να ελέγξετε την ποικιλία που διαθέτει το εστιατόριο, αλλά και τις τιμές.
3. Να είστε επιφυλακτικοί με εστιατόρια που προσφέρουν και ζυμαρικά και ψάρια και κρεατικά και χάμπουργκερ και γενικώς «απ’ όλα» μιας και είναι λίγο δύσκολο ένα εστιατόριο να προσφέρει τα πάντα!
4. Αν το μαγαζί σερβίρει κατεψυγμένα προϊόντα, θα πρέπει να αναγράφεται στον κατάλογο.
5. Οι τιμές των προϊόντων πρέπει να είναι αυτές που θα αναγράφονται στην τελική απόδειξη. Όποτε πριν φύγετε από το μαγαζί, τσεκάρετε αν πληρώσατε το ανάλογο ποσό.
6. Τέλος, θα πρέπει να αναφέρεται η χρήση και το είδος των ελαίων που χρησιμοποιούνται στην παρασκευή των φαγητών.