Η δημιουργία ενός ψηφιακού καναλιού και το λανσάρισμα προϊόντων ελκύουν όλο και πιο πολλούς!
Πολλά πανεπιστήμια το εντάσσουν στα προγράμματα έστω και σε σεμιναριακό επίπεδο! Σημαντικά δέλεαρ, δημιουργικότητα και ελευθερία
Από τη.. Δήμ. Αθανασοπούλου
Τ ι θέλεις να γίνεις όταν μεγαλώσεις;» Η ερώτηση -με συνήθεις παραλήπτες παιδιά και εφήβους, και πομπούς ενηλίκους του οικογενειακού περιβάλλοντος- επιδεχόταν έως τώρα συμβατικές αποκρίσεις: από γιατρός μέχρι πυροσβέστης, από τηλεπαρουσιάστρια μέχρι δικηγόρος, από καθηγήτρια μέχρι αστροναύτης, από μπαλαρίνα μέχρι αθλητής.
Η γενιά της χιλιετίας, όμως, δίνει τη δική της απάντηση: «Επάγγελμα YouΤuber»! Είναι, όμως, ο YouΤuber ένα πραγματικό επάγγελμα; «Ενας YouΤuber είναι όπως ο διευθυντής μιας επιχείρησης» γράφει ο ιστότοπος Courrier international. «Ενας μικρός διευθυντής που πρέπει να αποφασίσει τι θέλει να πουλήσει και εν συνεχεία να λανσάρει το προϊόν του στο δικό του κανάλι» προσθέτει.
Στην Ισπανία
Οσο για το YouTube; Είναι η νέα τηλεόραση, όπως καταλήγουν ομόφωνα ολοένα περισσότερες πένες του διαδικτύου. Αλλά δεν περιορίζεται σε αυτό. Το YouTube διεκδικεί χώρο στον κόσμο της εκπαίδευσης. Ηδη η Ισπανία το τοποθετεί στα πανεπιστημιακά κάμπους, έστω και σε σεμιναριακό επίπεδο. Ενδεικτικά λειτουργεί «σχολή YouΤuber» στο πανεπιστήμιο Francisco Vitoria, έξω από τη Μαδρίτη. Σύμφωνα με την Πατρίθια Γκονθάλεθ, η οποία διηύθυνε το αντίστοιχο σεμινάριο στο ισπανικό κάμπους, «τα σημερινά παιδιά δεν θέλουν να γίνουν ποδοσφαιριστές, ούτε έχουν είδωλα, όπως εμείς τους ροκ σταρ. Θέλουν να μοιάσουν στους YouΤubers, αυτούς θαυμάζουν».
Οι εργασιακές πραγματικότητες, ως γνωστόν, αναδιαμορφώνονται ατέρμονα μέσα στον χρόνο και τον χώρο, με αποτέλεσμα να δημιουργούν νέες φυλές εργαζομένων, εκτός από το ότι επαναπροσδιορίζουν ακόμα και τις ανθρώπινες σχέσεις.
Η νέα επαγγελματική διέξοδος γίνεται αντικείμενο εκμετάλλευσης από επιχειρήσεις. Ηδη εταιρίες με επιμορφωτικό χαρακτήρα έχουν πελάτες τους νεαρούς επίδοξους YouΤubers. Ετσι υποδέχονται σε διάφορες πόλεις, κυρίως του ευρωπαϊκού Nότου (Ιταλία και Ισπανία), εφήβους που ονειρεύονται να κατακτήσουν τον κόσμο μέσα από τις νέες τεχνολογίες και να μάθουν την τέχνη των συγκεκριμένων βίντεο, που ταλαντεύεται ανάμεσα στο storytelling και στα social media.
Οι YouΤubers κάθονται ενίοτε στα πανεπιστημιακά έδρανα, δεδομένου ότι ανοίγουν ολοένα περισσότερες ειδικές σχολές για να διδάξουν το «απόλυτο» επάγγελμα της νέας γενιάς, που παρέχει απλόχερα δόξα και χρήμα! Κι όμως υπάρχει ισχυρός αντίλογος από κάποια μίντια που αποδομούν το επάγγελμα του μέλλοντος...
«Γιατί το επάγγελμα YouΤuber δεν θα πρέπει να σας κάνει πια να ονειρεύεστε;» έγραφε ενδεικτικά το γαλλικό lesinrocks, θίγοντας την περιορισμένη παρουσία του αδύναμου φύλου στο ΥouΤube.
Και οι Μιλένιαλς -η γενιά της χιλιετίας- δεν μοιάζουν με τους προκατόχους τους. Αλλάζουν προτεραιότητες και στόχους, γυρίζουν την πλάτη στις προαγωγές και στα μπόνους και επιλέγουν απασχόληση με γνώμονα τη δημιουργικότητα και την ελευθερία. Για την ακρίβεια, τα παιδιά της χιλιετίας εμφανίζονται -προς έκπληξη όλων- να απορρίπτουν το σενάριο μιας υπερφιλόδοξης καριέρας με στόχο να έχουν, εκτός από χρήματα, προσωπικό χρόνο.
Οσο για τα επαγγέλματα μέσα από τα οποία τα παιδιά της χιλιετίας διεκδικούν εναλλακτικές καριέρες όπου θα καλύπτεται κυρίως το δημιουργικό αίτημά τους; Ανήκουν, κατεξοχήν, στον ψηφιακό κόσμο.
Εγγυήσεις
Απορρίπτουν τις επιλογές της αμέσως προηγούμενης γενιάς με έτη σπουδών πίσω τους και έτη αβεβαιότητας μπροστά τους, τις επιλογές μιας γενιάς με το βλέμμα μονίμως στραμμένο πέρα από τα εθνικά σύνορα. Είναι μια γενιά που έχει μεταμορφωθεί σε overqualified οικονομικούς μετανάστες που περιπλανώνται στη γηραιά ήπειρο, αν όχι σε όλο τον κόσμο, κάθε φορά που μένουν δίχως δουλειά και εγχώρια όνειρα...
Οι Μιλένιαλς ζητούν εγγυήσεις και θεωρούν ότι μονάχα το τεχνολογικό μέλλον είναι εγγυημένο. Και δεν δελεάζονται μονάχα από τα χρήματα, αλλά φιλοδοξούν να μπορούν να διασκεδάζουν μέσα από την εργασία τους. Αναζητούν ένα νέο είδος καριέρας που θα τους παρέχει τη δυνατότητα να κάνουν τη διαφορά, και το YouTube προσφέρεται.
Φοβούνται, εξάλλου, να βγουν στον αληθινό κόσμο. Eχουν υποστεί άγριες περικοπές ονείρων. Γι' αυτό και βρίσκουν καταφύγιο στο YouTube. Και από χρήστες γίνονται επαγγελματίες, κυρίως στις χώρες της κρίσης... Και το YouΤube υπάρχει για όλους, ακόμα και για τα παιδιά με τις ειδικές ικανότητες και τα μεγάλα όνειρα. Στη Βραζιλία η πρώτη YouTuber με σύνδρομο Down σπάει ταμπού και στερεότυπα. Οσο για το μότο του καναλιού της 22χρονης Cacai Bauer με Τρισωμία 21; «Είναι φυσιολογικό να είσαι διαφορετικός».
Πηγή