Η Σουηδία αποφάσισε να αλλάξει πορεία. Πιο συγκεκριμένα, να την αντιστρέψει. Τουλάχιστον όσον αφορά το σχολείο, όπου από φέτος τα παιδιά θα βρίσκουν χαρτί, στυλό και μελανοδοχείο στα θρανία και όχι πια τα συνηθισμένα tablet.
Βy The Wrong Man
Αυτή η αναμφισβήτητα αντίθετη απόφαση ελήφθη υπό το φως της έρευνας που έδειξε ότι τα παιδιά που εκπαιδεύονται στο σχολείο μόνο με τεχνικά βοηθήματα παρουσιάζουν σημαντικά μαθησιακά προβλήματα. Και έτσι η Σουηδία αποφάσισε να επιστρέψει στο παραδοσιακό στυλό και χαρτί. Αυτό επιβεβαιώνει τη θέση ότι δεν είναι όλα όσα έρχονται μετά καλύτερα από αυτά που προηγήθηκαν. Και σε πολλές περιπτώσεις ισχύουν τα λόγια του Giuseppe Verdi> «η επιστροφή στα παλιά θα είναι πρόοδος». Το ρεπορτάζ από την ιταλική Il Μessaggero και το apnews.com.
Το σχολείο, το στυλό και το χαρτί επιστρέφουν στη Σουηδία: η επανάσταση στις τάξεις. «Επιβλαβής τεχνολογία, φθίνουσα μάθηση».
Απόφαση της κυβέρνησης: Απαγόρευση χρήσης ψηφιακών συσκευών στους παιδικούς σταθμούς
Τα σουηδόπουλα που επέστρεψαν στο σχολείο αντιμετώπισαν μια έκπληξη: αντί για tablet και ψηφιακές συσκευές που είχαν εισαχθεί τα προηγούμενα χρόνια με την πεποίθηση ότι βελτίωσαν τη μάθηση, βρήκαν χάρτινα βιβλία, σημειωματάρια, φύλλα και στυλό που χρησιμοποιούσαν οι γονείς τους.
Η νέα υπουργός Παιδείας, Carlotta “Lotta” Edholm, στην εξουσία για 11 μήνες στον κεντροδεξιό συνασπισμό, αποφάσισε να επιστρέψει στα παλιά συστήματα διδασκαλίας, αντιστρέφοντας μια τάση που είχε ήδη φέρει τα tablet στις τάξεις των νηπιαγωγείων. «Οι Σουηδοί μαθητές χρειάζονται περισσότερα σχολικά βιβλία και λιγότερους υπολογιστές», ανακοίνωσε η Edholm (photo) τον Μάρτιο.
Τα αποτελέσματα μιας διεθνούς έρευνας που επαναλαμβάνεται κάθε πέντε χρόνια και η οποία μετρά την ικανότητα ανάγνωσης μαθητών μεταξύ εννέα και δέκα ετών έπεισαν την κυβέρνηση να επαναφέρει πιο ήσυχους χρόνους ανάγνωσης στα σχολεία, με κείμενα να γράφτηκαν στο χέρι με όμορφη καλλιγραφία και έρευνα σε βιβλία και όχι πλέον στο διαδίκτυο.
Η έρευνα, με την ονομασία Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS), τόνισε ήδη το 2021 ότι τα παιδιά της Σουηδίας που φοιτούσαν στην τέταρτη δημοτικού πέτυχαν κατά μέσο όρο 544 πόντους, μια τιμή που είναι μειωμένη σε σύγκριση με 555 το 2016.
Η έρευνα Pirls εξετάζει τους μαθητές καθώς μεταβαίνουν από «εκμάθηση ανάγνωσης» έως «διαβάζοντας για μάθηση» και μετρά αποτελεσματικά την ικανότητά τους να χρησιμοποιούν την ανάγνωση για να μάθουν νέες έννοιες.
Η παρακμή έχει αποδοθεί από αρκετούς ειδικούς στην υπερβολική χρήση ψηφιακών εργαλείων που αφήνουν όλο και λιγότερο χρόνο για προβληματισμό και στην ανάγκη αφομοίωσης της γνώσης με τη βραδύτητα που απαιτεί αυτή η νοητική διαδικασία.
Τα σουηδόπουλα που επέστρεψαν στο σχολείο αντιμετώπισαν μια έκπληξη: αντί για tablet και ψηφιακές συσκευές που είχαν εισαχθεί τα προηγούμενα χρόνια με την πεποίθηση ότι βελτίωσαν τη μάθηση, βρήκαν χάρτινα βιβλία, σημειωματάρια, φύλλα και στυλό που χρησιμοποιούσαν οι γονείς τους.
Η νέα υπουργός Παιδείας, Carlotta “Lotta” Edholm, στην εξουσία για 11 μήνες στον κεντροδεξιό συνασπισμό, αποφάσισε να επιστρέψει στα παλιά συστήματα διδασκαλίας, αντιστρέφοντας μια τάση που είχε ήδη φέρει τα tablet στις τάξεις των νηπιαγωγείων. «Οι Σουηδοί μαθητές χρειάζονται περισσότερα σχολικά βιβλία και λιγότερους υπολογιστές», ανακοίνωσε η Edholm (photo) τον Μάρτιο.
Τα αποτελέσματα μιας διεθνούς έρευνας που επαναλαμβάνεται κάθε πέντε χρόνια και η οποία μετρά την ικανότητα ανάγνωσης μαθητών μεταξύ εννέα και δέκα ετών έπεισαν την κυβέρνηση να επαναφέρει πιο ήσυχους χρόνους ανάγνωσης στα σχολεία, με κείμενα να γράφτηκαν στο χέρι με όμορφη καλλιγραφία και έρευνα σε βιβλία και όχι πλέον στο διαδίκτυο.
Η έρευνα, με την ονομασία Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS), τόνισε ήδη το 2021 ότι τα παιδιά της Σουηδίας που φοιτούσαν στην τέταρτη δημοτικού πέτυχαν κατά μέσο όρο 544 πόντους, μια τιμή που είναι μειωμένη σε σύγκριση με 555 το 2016.
Η έρευνα Pirls εξετάζει τους μαθητές καθώς μεταβαίνουν από «εκμάθηση ανάγνωσης» έως «διαβάζοντας για μάθηση» και μετρά αποτελεσματικά την ικανότητά τους να χρησιμοποιούν την ανάγνωση για να μάθουν νέες έννοιες.
Η παρακμή έχει αποδοθεί από αρκετούς ειδικούς στην υπερβολική χρήση ψηφιακών εργαλείων που αφήνουν όλο και λιγότερο χρόνο για προβληματισμό και στην ανάγκη αφομοίωσης της γνώσης με τη βραδύτητα που απαιτεί αυτή η νοητική διαδικασία.
Παρά την μείωση της αναγνωστικής ικανότητας των Σουηδών μαθητών εξακολουθεί να τους κρατά σε εξαιρετική θέση στον κόσμο, στην έβδομη θέση δίπλα στην Ταϊβάν, πίσω από τη Σιγκαπούρη, που οδηγεί στην παγκόσμια κατάταξη με 587 βαθμούς, το Χονγκ Κονγκ, τη Ρωσική Ομοσπονδία, την Αγγλία, τη Φινλανδία και την Πολωνία. Η Ιταλία (537) είναι λίγο πιο πίσω, αλλά προηγείται της Γερμανίας, της Γαλλίας, της Αυστρίας και της Πορτογαλίας.
Η Edholm είπε ότι ήθελε να βάλει τέλος σε όλες τις μορφές ψηφιακής διδασκαλίας για παιδιά κάτω των έξι ετών, ώστε να μην διακυβεύεται η ικανότητά τους να μαθαίνουν: τα tablet στα νηπιαγωγεία, κατά τη γνώμη του, έχουν οδηγήσει σε απότομη πτώση των βασικών δεξιοτήτων, ακόμη και στη πλευρά των εκπαιδευτικών που συχνά εμπιστεύονται κυρίως στους υπολογιστές τον διδακτικό ρόλο που θα έπρεπε να επιτελούν.
Προφανώς δεν άρεσε σε όλους η απόφαση της κυβέρνησης και υπάρχει φόβος ότι τα παιδιά θα βρουν ένα βαρετό και παλιομοδίτικο περιβάλλον στο σχολείο που δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα του γύρω κόσμου, που είναι πιο δυναμικό και διασκεδαστικό. Θεωρήθηκε επίσης ότι η μείωση της ικανότητας ανάγνωσης οφειλόταν στον Covid ή στον ερχομό πολλών παιδιών μεταναστών που δεν μιλούν ακόμη καλά σουηδικά, αλλά η Lotta Edholm απάντησε στην κριτική επικαλούμενη έρευνα του Karolinska Institutet, ενός από τα σημαντικότερα πανεπιστήμια του ιατρική στον κόσμο, αυτή που επιλέγει κάθε χρόνο τον νικητή του βραβείου Nobel: «Υπάρχουν σαφείς επιστημονικές αποδείξεις ότι τα ψηφιακά εργαλεία συμβιβάζουν αντί να βελτιώνουν τη μάθηση των μαθητών. Πιστεύουμε ότι η εστίαση θα πρέπει να επιστρέψει στην απόκτηση γνώσης μέσω έντυπων εγχειριδίων και τεχνογνωσίας των δασκάλων, αντί της απόκτησης γνώσης κυρίως από ελεύθερα διαθέσιμες ψηφιακές πηγές που δεν ελέγχονται για την ακρίβεια».
Την ίδια ανησυχία εξέφρασε πρόσφατα η UNESCO, η οποία τον Αύγουστο δημοσίευσε έκθεση στην οποία έκανε «επείγουσα έκκληση για την κατάλληλη χρήση της τεχνολογίας στην εκπαίδευση». Ενώ όλες οι χώρες θα πρέπει να επιταχύνουν τις συνδέσεις με το Διαδίκτυο στα σχολεία, η έκθεση αναφέρει ότι οι ψηφιακές συσκευές δεν πρέπει ποτέ να αντικαταστήσουν την ποιοτική εκπαίδευση που καθοδηγείται από τους δασκάλους.
Ως εκ τούτου η Eldhom προχωρά: ενώ στην υπόλοιπη Ευρώπη οι κυβερνήσεις διαθέτουν πόρους για να έχουν περισσότερους υπολογιστές στα σχολεία, η σουηδική αποφάσισε να ξοδεύει 500 εκατομμύρια κορώνες (που αντιστοιχούν σε 42 εκατομμύρια ευρώ) ετησίως για να φέρει τα βιβλία πίσω στις τάξεις για να καταλάβουμε τι γράφουν και τι διαβάζουμε.