Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία που παρουσιάζει η εφημερίδα ''Ελεύθερος Τύπος'' και αφορούν στην ασφαλή οδήγηση καθώς η μη χρήση ζώνης ασφάλειας αποτελεί τη δεύτερη αιτία θανάτου στους δρόμους μετά την ταχύτητα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν σε ενημερωτική εκστρατεία του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας ''Πάνος Μυλωνάς'', η υπερβολική ταχύτητα, η μη χρήση ζώνης ασφάλειας και κράνους και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ είναι οι πιο σοβαρές αιτίες πρόκλησης τροχαίων δυστυχημάτων μαζί με την απόσπαση προσοχής,

Μάλιστα, στην Ελλάδα μόλις το 23% χρησιμοποιεί τη ζώνη ασφάλειας στα πίσω καθίσματα, αντίθετα από τα μπροστινά, όπου το ποσοστό αγγίζει το 74%. Οι παράγοντες πάντως που συμβάλλουν στην πρόκληση τροχαίων ατυχημάτων αφορούν στην ανθρώπινη συμπεριφορά σε ποσοστό 95%, ενώ μόλις το 5% στο όχημα ή στο οδικό δίκτυο.

Συνολικά τα ποσοστά χρήσης ζώνης ασφαλείας στην Ελλάδα είναι χαμηλότερα του ευρωπαϊκού μέσου όρου παρά το γεγονός ότι διεθνή ερευνητικά δεδομένα έχουν καταδείξει ότι η χρήση ζώνης μειώνει τον κίνδυνο θανατηφόρου τραυματισμού κατά 40% - 50% στους επιβάτες στα μπροστινά καθίσματα και κατά 25% - 75% στους επιβάτες στα πίσω καθίσματα.

Προϋπόθεση, βέβαια, είναι η χρήση της ζώνης να γίνεται σωστά. Έτσι, στα παιδιά με ύψος μέχρι 135 cm η χρήση ζώνης ασφαλείας θα πρέπει να συνοδεύεται από ειδικό κάθισμα, ειδάλλως δεν προσφέρει επαρκή προστασία. Επιπλέον, η σωστή χρήση των παιδικών συστημάτων ασφαλείας μειώνει τον κίνδυνο θανάσιμου τραυματισμού στα νήπια κατά 70% και στα μικρά παιδιά κατά 54%-80%.

Στη χώρα μας παρόλο που οι θάνατοι από τροχαία μειώθηκαν κατά 10% συγκριτικά με το 2016 και κατά 41% με το 2010, ο φόρος αίματος εξακολουθεί να είναι βαρύς καθώς το 2017 άφησαν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο 739 άτομα, ενώ 612 τραυματίστηκαν σοβαρά. Τα τροχαία δυστυχήματα αποτελούν την πρώτη αιτία θανάτου για τις ηλικίες 15-29 ετών και τη δεύτερη για τις ηλικίες 5-14.

Όπως τονίζει το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας ''Πάνος Μυλωνάς'', «η βασική λειτουργία της ζώνης είναι να μειώσει την πιθανότητα θανάτου ή σοβαρού τραυματισμού σε σύγκρουση, λόγω της αδράνειας των σωμάτων, καθώς όταν το όχημα κινείται, ο οδηγός και οι επιβάτες ταξιδεύουν με την ίδια ταχύτητα με το αυτοκίνητο. Έτσι, εάν ο οδηγός κάνει το αυτοκίνητο να σταματήσει ξαφνικά ή εάν μια κρούση κάνει το όχημα να σταματήσει, ο οδηγός και οι επιβάτες συνεχίζουν με την ίδια ταχύτητα που το αυτοκίνητο έφτασε πριν σταματήσει. Αυτό γίνεται εφικτό με την εφαρμογή μιας αντισταθμιστικής δύναμης από τη ζώνη, αντίθετης από αυτής που προέρχεται από την κρούση και τελικά επέρχεται η συγκράτηση, έτσι ώστε να μειωθεί η δύναμη των δευτερευουσών κρούσεων που λαμβάνουν χώρα κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης στο εσωτερικό του οχήματος (ταμπλό, τιμόνι, εσωτερικό αυτοκινήτου)».

«H ζώνη ασφαλείας είναι μια διάταξη ασφαλείας στα οχήματα, που έχει σχεδιαστεί για να ασφαλίζει τον επιβάτη από απότομες και βίαιες κινήσεις που μπορεί να προκύψουν κατά τη διάρκεια σύγκρουσης ή αιφνίδιας διακοπής της πορείας. Οι ζώνες ασφαλείας παρέχουν την απαραίτητη προστασία στις συγκρούσεις αυτοκινήτων, ενώ αποτελούν μια πολύ σπάνια αιτία τραυματισμού και γι’ αυτό η χρήση τους είναι απαραίτητη και εκ των ων ουκ άνευ!», πρόσθεσε.

Πηγή: ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ

 
Top