Περισσότερα από 100 πλοία containerships ακολουθούν τη μακρά διαδρομή γύρω από την Αφρική για να αποφύγουν την υψηλού πλέον κινδύνου Ερυθρά Θάλασσα, καθώς οι ΗΠΑ αναζητούν τρόπο αντιμετώπισης της πρόσφατης απειλής για την παγκόσμια οικονομία από τις επιθέσεις των Χούτι.
Η εκτροπή των πλοίων αυξάνει το κόστος μεταφοράς και δημιουργεί καθυστερήσεις στην παράδοση των εμπορευμάτων.
Σύμφωνα με τον κολοσσό του κλάδου logistics Kuehne+Nagel, 103 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αλλάζουν τα προγραμματισμένα δρομολόγιά τους μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και κινούνται γύρω από την Αφρική.
Οι εταιρείες αρχίζουν επίσης να εξετάζουν τη χρήση σιδηροδρομικών και αεροπορικών διαδρομών, καθώς θεωρείται πολύ επικίνδυνο να διασχίσουν τα πλοία την πλωτή οδό που μεταφέρει το 12% του παγκόσμιου εμπορίου.
Οι επιθέσεις σε εμπορικά πλοία από τους μαχητές Χούτι που εδρεύουν στην Υεμένη, ισοδυναμούν με κλιμάκωση του πολέμου Ισραήλ-Χαμάς, αλλά όχι αυτή που περίμεναν οι περισσότεροι αναλυτές.
Οι Χούτι ενεργούν για να υποστηρίξουν τη Χαμάς – αρχικά στοχεύοντας πλοία που συνδέονται με το Ισραήλ – και οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους προσπαθούν να απαντήσουν με το καλύτερο δυνατό τρόπο χωρίς να κλιμακώσουν τη βία.
Καθώς η Ουάσιγκτον προσπαθεί να διαμορφώσει μια κοινή θέση, οι ναυτιλιακές εταιρείες βιώνουν νέες αναταραχές.
Τα ασφάλιστρα αυξάνονται για όσους διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα, οι ναύλοι εκτινάσσονται και το ίδιο και οι τιμές του πετρελαίου — παράγοντες που μπορεί να οδηγήσουν σε μεγαλύτερο πληθωρισμό, τη στιγμή που οι κεντρικές τράπεζες φαινόταν να κερδίζουν το πάνω χέρι.
«Και οι δύο επιλογές των αυξημένων ασφαλίστρων και της αλλαγής δρομολογίου στην Αφρική θα επηρεάσουν αρνητικά την τιμή των αγαθών», δήλωσε ο Toby Vallance, μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής του Φόρουμ των Ασφαλιστικών Δικηγόρων του Λονδίνου.
Οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους δημιουργούν μια νέα ειδική ομάδα για την αντιμετώπιση των Χούτι που υποστηρίζονται από το Ιράν, αν και δεν είναι σαφές πότε θα τεθεί σε ισχύ.
Ζυγίζουν επίσης πιθανά στρατιωτικά πλήγματα, αλλά η διπλωματία παραμένει η προτιμώμενη προσέγγιση προς το παρόν, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν το θέμα.
Ορισμένες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Σαουδικής Αραβίας, που συνορεύει με την Υεμένη, ανησυχούν ότι τα πλήγματα θα προκαλέσουν τους Χούτι, που διαθέτουν ένα τρομερό οπλοστάσιο βαλλιστικών πυραύλων, και θα γίνουν ακόμη πιο επιθετικοί.
Οι μεταφορικές εταιρείες εκφράζουν τον φόβο ότι κάποιες από τις λύσεις που αναζητούνται θα τους προκαλέσουν προβλήματα. Οι νηοπομπές, για παράδειγμα, συνεπάγονται καθυστερήσεις.
«Θα επιβραδύνει το εμπόριο γιατί θα πρέπει να περιμένουμε να περάσει η νηοπομπή» από την περιοχή, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Euronav, Alexander Saverys σε συνέντευξή του στο Bloomberg TV.
Ο κολοσσός πετρελαιοφόρων έχει σταματήσει τις αποστολές μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και δεν θα επιστρέψει μέχρι να δημιουργηθούν τέτοιες στρατιωτικές συνοδείες.
Οι επιθέσεις έχουν δημιουργήσει δυνητικά μια χειρότερη —και πιο ισχυρή— έκτακτη ανάγκη για τη ναυτιλία, σε σχέση με το κλείσιμο της Διώρυγας του Σουέζ το 2021, όταν ένα πλοίο που έμεινε κολλημένο για μια εβδομάδα προκάλεσε τριγμούς στο παγκόσμιο εμπόριο για μήνες.
Στο μεταξύ, η αναταραχή έρχεται τη στιγμή που η άλλη κύρια αρτηρία, η Διώρυγα του Παναμά, αντιμετωπίζει προβλήματα στις διελεύσεις πλοίων λόγω της ξηρασίας.
Ωστόσο, το παγκόσμιο ναυτιλιακό σύστημα βλέπει την κατάσταση με περισσότερη χαλαρότητα σε σχέση με το μπλοκάρισμα που προκάλεσε το πλοίο Ever Given στο Σουέζ. Και υπάρχουν λόγοι να πιστεύουμε ότι οι διαταραχές θα έχουν μέτριο οικονομικό αντίκτυπο, ανέφερε την Τρίτη το Bloomberg Economics.
«Πιθανότατα, η αλλαγή δρομολόγησης θα σημαίνει υψηλότερες τιμές – ειδικά για τις χώρες που εξαρτώνται περισσότερο από το θαλάσσιο εμπόριο μέσω της Διώρυγας του Σουέζ – αλλά με πολύ μικρότερο αντίκτυπο από την άνοδο της εποχής Covid στις τιμές των μεταφορών και της ενέργειας», ανέφεραν οι αναλυτές σε έκθεση.
«Πιθανότατα, η αλλαγή των δρομολογίων σημαίνει υψηλότερες τιμές – ειδικά για τις χώρες που εξαρτώνται περισσότερο από το θαλάσσιο εμπόριο μέσω της Διώρυγας του Σουέζ – αλλά με πολύ μικρότερο αντίκτυπο από αυτόν της εποχής Covid στις τιμές των μεταφορών και της ενέργειας», ανέφεραν αναλυτές.