• «Η πλήρης επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα είναι η μόνη λύση. Πρέπει να συνενωθεί ό,τι είναι αναπόσπαστα δεμένο με το μνημείο», τονίζει ο διευθυντής του Μουσείου της Ακρόπολης Δημήτρης Παντερμαλής.

Σε συνέντευξή του στο γερμανικό ραδιόφωνο Deutshclandfunk και σε εκπομπή με θέμα την «Aντιδικία για το θέμα της λεηλασίας της Ακρόπολης», ο κ. Παντερμαλής είπε: «Το Βρετανικό Μουσείο δεν είναι ο ιδιοκτήτης των γλυπτών. Γι’ αυτό δεν τίθεται θέμα δανεισμού τους, αλλά επιστροφής τους. Το γεγονός ότι τα γλυπτά αποχωρίστηκαν για να εκτεθεί ένα μέρος στο Λονδίνο "δεν ήταν ο κατάλληλος τρόπος μεταχείρισης για το μνημείο διότι είναι αναπόσπαστο μέρος του», όπως είπε ο κ. Παντερμαλής, ο οποίος πρόσθεσε στη συνέχεια ότι «το Μουσείο του θα προσέφερε ευχαρίστως κάτι στους Λονδρέζους ως αντάλλαγμα».

Επί του παρόντος, η καμπάνια επιστροφής “Επιστρέψτε τα” ("Bring them back") προσπαθεί να συγκεντρώσει τον απαραίτητο αριθμό του ενός εκατομμυρίου υπογραφών για να υποβάλει το αίτημα της επιστροφής τους στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.

Ερωτηθείς αν θα πρέπει πραγματικά ένα διεθνές δικαστήριο να αποφασίσει επί του θέματος, ο κ. Παντερμαλής απάντησε: «Προσωπικά, νομίζω ότι μπορούμε με -πιθανώς δύσκολες, αλλά εποικοδομητικές- συζητήσεις μεταξύ μας να βρούμε μια λύση. Δεν πρόκειται για το αν θα κερδίσει ή θα χάσει κάποιος».

Η σύντομη ονομασία για περισσότερα από 50 μαρμάρινα γλυπτά και ανάγλυφα που κάποτε κοσμούσαν τον Παρθενώνα στην Ακρόπολη και τα οποία μετέφερε ο Βρετανός Λόρδος Τόμας Έλγιν στις αρχές του 19ου αιώνα από την Αθήνα στο Λονδίνο είναι "Ελγίνεια Μάρμαρα" . Τα πούλησε στο Βρετανικό Μουσείο για ένα κλάσμα της τιμής που είχε πληρώσει στις οθωμανικές αρχές. Το γεγονός ότι τη ζωφόρο δεν μπορεί να την θαυμάσει κανείς στο σύνολό της είναι από καιρό αιτία εκστρατείας για την επιστροφή τους αλλά και αιτία νομικών διαφορών μεταξύ Ελλάδας και Μεγάλης Βρετανίας. Το Βρετανικό Μουσείο δεν έχει την αρμοδιότητα να αποφασίσει -πρέπει να το κάνει το Κοινοβούλιο-, αλλά οι πρόσφατες δηλώσεις του διευθυντή του Χάρτβιχ Φίσερ σε μια ελληνική εφημερίδα πυροδότησαν τη συζήτηση για την απαίτηση της επιστροφής των έργων τέχνης. Σύμφωνα με αυτές, ο κ. Φίσερ δεν θα έστελνε τους πολιτιστικούς θησαυρούς ούτε καν ως δάνειο στην Αθήνα.

 
Top