Σκαρφαλώνοντας πάνω στα βαγόνια ή πάνω στις συνδέσεις τους, επιχειρούν κάθε μέρα εκατοντάδες μετανάστες να φτάσουν στα ελληνικά σύνορα και από εκεί να αναζητήσουν έξοδο προς κάποια άλλη ευρωπαϊκή χώρα.
Το φαινόμενο, σύμφωνα με το GRTimes, είναι καθημερινό. Οι μετανάστες, θέτοντας σε κίνδυνο τη ζωή τους, επιλέγουν τον συγκεκριμένο τρόπο για να φύγουν προς τα Σκόπια και στη συνέχεια να προωθηθούν προς άλλες περιοχές της ΕΕ. Πηδούν πάνω στα βαγόνια ή μέσα σε αυτά έχοντας συνήθως το «ορμητήριό» τους στην περιοχή του Παλαιού Σιδηροδρομικού Σταθμού της Θεσσαλονίκης- όπου είναι το τέρμιναλ του εμπορικού σταθμού- ή στον Σταθμό της Διαλογής, καθώς σε αυτά τα σημεία οι αμαξοστοιχίες δεν αναπτύσσουν υψηλές ταχύτητες.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι μετανάστες επιλέγουν τις εμπορικές αμαξοστοιχίες που κατευθύνονται προς την Ειδομένη, ενώ κάποιες φορές μπερδεύουν τις γραμμές και ανεβαίνουν σε τρένα που κινούνται προς την αντίθετη κατεύθυνση. Είναι χαρακτηριστικό πως μετανάστες έφτασαν μέχρι το Λιανοκλάδι σκαρφαλωμένοι σε βαγόνια, ενώ πολλές φορές στοιβάζονται σαν «τσαμπιά» πάνω στην ίδια αμαξοστοιχία έως και 100 άνθρωποι.
Ο κίνδυνος να χαθούν ζωές είναι μεγάλος, ενώ δεν είναι λίγα τα θανατηφόρα δυστυχήματα και οι σοβαροί τραυματισμοί όπως οι ακρωτηριασμοί. Πέραν της πτώσης από το βαγόνι, ελλοχεύει ο κίνδυνος της ηλεκτροπληξίας, καθώς η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη-Ειδομένη είναι ηλεκτροδοτούμενη.
Σύμφωνα με πηγές του GRTimes, εάν ένας άνθρωπος βρεθεί ακόμη και σε απόσταση ενός μέτρου από τα καλώδια θα «κεραυνοβοληθεί» με 25.000 βόλτ! Την ίδια τύχη μπορεί να έχουν και όσοι επιχειρούν να «βουτήξουν» μέσα στα ανοιχτά βαγόνια -τα λεγόμενα τύπου «λάμδα»- που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά κάρβουνου ή νικέλιου.
Συνέβη και χθες
Οι μηχανοδηγοί καθημερινά συναντούν τέτοιες περιπτώσεις και είναι υποχρεωμένοι να ακινητοποιήσουν την αμαξοστοιχία και να καλέσουν την αστυνομία, όπως έγινε χθες στην περιοχή της Ν. Αγχιάλου έξω από τη Θεσσαλονίκη. Σύμφωνα με πληροφορίες, αστυνομικοί ενημερώθηκαν πως περίπου 60 μετανάστες κρέμονταν ανάμεσα στα βαγόνια εμπορικής αμαξοστοιχίας που κατευθυνόταν προς την Ειδομένη και άμεσα έσπευσαν στο σημείο για την πραγματοποίηση των απαραίτητων ελέγχων.
Να σημειωθεί ότι πριν από την αναχώρηση κάθε εμπορικής αμαξοστοιχίας από τη Θεσσαλονίκη γίνεται εξονυχιστικός έλεγχος σε όλα τα βαγόνια. Ωστόσο, η επιβίβαση των μεταναστών γίνεται στη συνέχεια, όταν το τρένο είναι εν κινήσει. Όταν στη συνέχεια γίνουν αντιληπτοί από τον μηχανοδηγό, ειδοποιείται εκ νέου η αστυνομία και επεμβαίνει, αν και συνήθως τα αστυνομικά «μπλόκα» στήνονται στην Ειδομένη.
Η ακινητοποίηση των αμαξοστοιχιών προκαλεί συνεχείς καθυστερήσεις στα δρομολόγια που εκτελούνται από τις εταιρίες εμπορευματικών μεταφορών, οι οποίες, ωστόσο δεν μπορούν να κάνουν κάτι, καθώς η φύλαξη των γραμμών είναι στην ευθύνη του ΟΣΕ.