Στη Βουλή έφτασε το ζήτημα της επικείμενης επιβολής φόρου επί των διαφημίσεων, την ώρα που η κυβέρνηση αδυνατεί να απαντήσει σε όσους υποστηρίζουν, ότι η κίνηση αυτή θα επιφέρει τεράστιο πλήγμα στη διαδικτυακή αγορά και θα δημιουργήσει ολιγοπωλιακές καταστάσεις για πολυεθνικές που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, αλλά δεν φορολογούνται εδώ.

Τους κινδύνους έχει επισημάνει εγκαίρως ο σύνδεσμος εκδοτών διαδικτύου, μέσω επιστολής του προέδρου της ΕΝΕΔ, κ. Δ. Μάρη, προς τον υπουργό Επικρατείας, κ. Νίκο Παππά.
Ωστόσο στην επικείμενη επιβολή φόρου δεν αντιδρούν μόνο οι ιστοσελίδες με έδρα την Ελλάδα, αλλά και οι διαφημιζόμενοι, που σημειώνουν ότι η αγορά έχει ήδη πληγεί λόγω της μακροχρόνιας ύφεσης και δεν αντέχει νέα χτυπήματα.
Συγκεκριμένα, ερώτηση προς τους Υπουργούς Οικονομικών κ. Βαρουφάκη και Επικρατείας κ. Παππά για την επιβολή φόρου 20% στα διαφημιστικά έσοδα ιστοσελίδων στο internet κατέθεσαν βουλευτές της ΝΔ με επικεφαλής τον Βουλευτή Α’ Πειραιώς και Νήσων Κώστα Κατσαφάδο.
Οι βουλευτές της ΝΔ επισημαίνουν ότι η επιβολή φόρου 20% στη διαφήμιση σε όλα τα ψηφιακά μέσα, ουσιαστικά αντιμετωπίζει με τον ίδιο τρόπο τηλεοπτικούς σταθμούς και ιστοσελίδες στο διαδίκτυο, ενώ τα μεγέθη τους είναι διαφορετικά.
Τονίζουν ότι η επιβολή του συγκεκριμένου φόρου, είναι δηλωτική της άγνοιας της κυβέρνησης για την αγορά στο διαδίκτυο, αφού από το σύνολο της διαφημιστικής δαπάνης  στο internet στην Ελλάδα, το 80% καταλήγει σε πολυεθνικές διαδικτυακές επιχειρήσεις και μόνο το 20% καταλήγει σε ιστοσελίδες που έχουν ως έδρα την Ελλάδα.
Αυτό σημαίνει ότι οι πολυεθνικές διαδικτυακές επιχειρήσεις έχουν τη δυνατότητα να μην φορολογούνται τα έσοδα τους από τη διαφήμιση στη χώρα προέλευσης ή προβολής της, δηλαδή στην Ελλάδα.
Οι βουλευτές υποστηρίζουν ότι η πρόθεση της κυβέρνησης να αυξήσει στο 20% το φόρο στις διαφημίσεις για τις ιστοσελίδες, πλήττει καίρια αυτές που έχουν ως έδρα την Ελλάδα.
Όπως επισημαίνουν, σε  μια δύσκολη εποχή για την αγορά και την οικονομία, καθιστά ακριβότερη τη διαφήμιση στο internet και ουσιαστικά οδηγεί στο κλείσιμο  ιστοσελίδες, με έδρα την Ελλάδα, που δεν θα μπορούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις και στο κόστος λειτουργίας τους. Σε αυτή την περίπτωση είναι βέβαιο ότι όχι μόνο δεν θα υπάρχουν τα προσδοκόμενα έσοδα αλλά θα χαθούν και αυτά που σήμερα εισπράττει το δημόσιο.
Είναι υπαρκτός όμως και ο κίνδυνος δημιουργίας ολιγοπωλιακών καταστάσεων στη διαδικτυακή διαφημιστική αγορά.

Σε δήλωση του, ο Κώστας Κατσαφάδος τονίζει:
«Πρόκειται για ένα άκριτο και εντελώς παράλογο και άδικο μέτρο. Εξομοιώνει οριζόντια την φορολογική αντιμετώπιση όλων των ψηφιακών μέσων, αντιμετωπίζει με τον ίδιο τρόπο τη διαφήμιση στην τηλεόραση με αυτήν στο internet.
Αν δεν υποκρύπτεται η πρόθεση ελέγχου του εγχώριου χάρτη στο διαδίκτυο, τότε υπάρχει άγνοια της πραγματικότητας.»
Το πλήρες κείμενο της ερώτησης των βουλευτών της Ν.Δ , έχει ως εξής:
Ε Ρ Ω Τ Η Σ Η
Προς
1.Κύριο Υπουργό Οικονομικών
2.Κύριο Υπουργό Επικρατείας
ΘΕΜΑ: ‘’Εξομοίωση στην επιβολή φόρων επί των διαφημιστικών εσόδων τηλεοπτικών σταθμών και ιστοσελίδων στο internet.’’
Κύριοι Υπουργοί,
Η άκριτη επιλογή και πρόθεση της κυβέρνησης να αυξήσει το φόρο στο 20% για τις διαφημίσεις σε όλα τα ψηφιακά μέσα, οριζόντια και αδιακρίτως, οδηγεί στο κλείσιμο ενημερωτικές ιστοσελίδες που έχουν ως έδρα τους την Ελλάδα.
Ουσιαστικά, αντιμετωπίζει φορολογικά με τον ίδιο τρόπο ένα τηλεοπτικό σταθμό και μια ιστοσελίδα.
Το μόνο που θα επιτευχθεί , μέσα από μία τέτοια ρύθμιση, είναι να καταστεί ακριβότερη η διαφήμιση στο διαδίκτυο για τις ιστοσελίδες που έχουν, ως έδρα, τη χώρα μας.
Μαζί με αυτήν θα καταστεί εξαιρετικά δύσκολη και η επιβίωσή τους, με αποτέλεσμα να χαθούν και θέσεις εργασίας.
Είναι σαφής η άγνοια της διαφημιστικής αγοράς του διαδικτύου, που χαρακτηρίζει αυτή τη νομοθετική πρωτοβουλία.
Μόνο το 20% της διαφημιστικής δαπάνης στο διαδίκτυο καταλήγει σε ιστοσελίδες που έχουν ως έδρα τους την Ελλάδα.
Το υπόλοιπο 80% το καρπώνονται πολυεθνικές διαδικτυακές ιστοσελίδες και επιχειρήσεις που μέσα από ένα εύρος τριγωνικών συναλλαγών, έχουν τη δυνατότητα να μην φορολογούνται τα έσοδα τους από τις διαφημίσεις, έστω και αν προβάλλονται στην Ελλάδα.
Η κυβέρνηση πρέπει να αντιληφθεί ότι οδηγεί σε αδιέξοδο ελληνικές ενημερωτικές ή ψυχαγωγικές ιστοσελίδες, αφού αντιμετωπίζει τα ισχνά διαφημιστικά τους έσοδα με τον ίδιο τρόπο που αντιμετωπίζει τα διαφημιστικά έσοδα τηλεοπτικών σταθμών.
Είναι αδύνατο να επιτύχει τον στόχο εσόδων που αναμένει από την αύξηση στο 20% του φόρου για τις διαφημίσεις στο διαδίκτυο. Αντίθετα, θα χαθούν και τα έσοδα που ήδη εισπράττει.
Η κυβέρνηση πριν προχωρήσει στη δημιουργία ενός νέου θεσμικού πλαισίου για τη διαφημιστική αγορά στο διαδίκτυο, αλλά και για το κανονιστικό πλαίσιο λειτουργίας τωνιστοσελίδων, επιλέγει να εξισώσει, ως προς την φορολογική αντιμετώπιση, τηλεόραση και διαδίκτυο.
Κατόπιν των ανωτέρω,
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Με ποιο σκεπτικό, επελέγη η οριζόντια φορολογική αντιμετώπιση των εσόδων από τις διαφημίσεις σε όλα τα ψηφιακά μέσα;
2. Έχει συνυπολογίσει την απώλεια εσόδων και θέσεων εργασίας από την διακοπή λειτουργίας ιστοσελίδων, με έδρα την Ελλάδα ή την μεταφορά της έδρας τους σε άλλη χώρα;
3. Έχει συνειδητοποιήσει τον κίνδυνο δημιουργίας μονοπωλιακών καταστάσεων στη διαδικτυακή διαφημιστική αγορά;

Οι ερωτώντες βουλευτές: Αθήνα, 30 Απριλίου 2015

1. Κων/νος  Κατσαφάδος            Α’ Πειραιά
2. Γεώργιος  Γεωργαντάς             Κιλκίς
3. Ανδρέας Κατσανιώτης          Αχαΐας
4. Κων/νος  Σκρέκας                     Τρίπολης
5. Μάνος Κόνσολας                   Δωδεκανήσων
6. Κων/νος Βλάσης                  Αρκαδίας
7. Απόστολος Βεσυρόπουλος    Ημαθίας
 
Top