Η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή ενημερώνει για την εφαρμογή του νόμου που θεσπίζει τις συναλλακτικές συμπεριφορές και τους κανόνες λειτουργίας και κρατικής εποπτείας των Εταιρειών Ενημέρωσης οφειλετών για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις. Γίνεται επίσης μνεία στις υπουργικές αποφάσεις που έχουν εκδοθεί και ορίζουν τους κανόνες τήρησης και λειτουργίας του Μητρώου των εγγεγραμμένων εταιρειών ενημέρωσης οφειλετών για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις, το οποίο τηρείται στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή.
Σημειώνεται ότι υπάρχουν υπουργικές αποφάσεις που έχουν εκδοθεί και ορίζουν τους κανόνες τήρησης και λειτουργίας του Μητρώου των εγγεγραμμένων εταιρειών ενημέρωσης οφειλετών για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις, το οποίο τηρείται στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή. «Από την έναρξη λειτουργίας του Μητρώου έως σήμερα είχαν εγγραφεί 29 εταιρείες.
Έτσι, σύμφωνα με τη νομοθεσία όπου διαπιστώνονται παραβάσεις, επιβάλλονται κυρώσεις.
Συνεχίζουν 15 εταιρείες - Πρόβλημα με δικηγορικές εταιρείες
"Μετά από αυτούς τους ελέγχους μόνο κατά το 2016 έχουν διαγραφεί με υπουργικές αποφάσεις από το Μητρώο 11 εταιρείες και είναι σε εξέλιξη η διαδικασία διαγραφής μια επιπλέον εταιρείας, με αποτέλεσμα να υπάρχουν σήμερα 15 εταιρείες", αναφέρεται στο έγγραφο.
Σημαντικό είναι επίσης να γνωρίζουν οι οφειλέτες ότι αν μια τράπεζα αναθέσει σε εισπρακτική εταιρεία την είσπραξη των οφειλών, τότε οφείλουν να ενημερώσουν τον οφειλέτη για τη διαβίβαση των δεδομένων του στη συμβαλλόμενη εταιρεία.
Η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή αναφέρει ωστόσο πως όταν η ενημέρωση αυτή ανατίθεται σε δικηγόρους και δικηγορικές εταιρείες, τότε αρμόδιοι για τον έλεγχο τήρησης του ειδικού θεσμικού πλαισίου και την επιβολή ενδεχόμενων κυρώσεων ορίζονται οι οικείοι δικηγορικοί σύλλογοι.
Έτσι λοιπόν, διαβιβάστηκαν από τη Γενική Γραμματεία στο Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών οι καταγγελίες που υποβλήθηκαν στη Γραμματεία. Από το έγγραφο των καταγγελιών που διαβιβάστηκε στον Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών προκύπτουν καταγγελίες που στην πλειονότητά τους αφορούν σε φαινόμενα έλλειψης σεβασμού της προσωπικότητας και μη διαφύλαξης του προσωπικού απορρήτου, από δικηγόρους και δικηγορικές εταιρείες.
Η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή αναγνωρίζει πάντως στο έγγραφό της πως το θέμα έχει απασχολήσει το Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών, ο οποίος έχει υιοθετήσει την άποψη ότι οι αθέμιτες συμπεριφορές που επιδεικνύονται απέναντι σε πολίτες που αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους έναντι των δανειστών τους, προσβάλλουν το σύνολο του δικηγορικού σώματος. Είναι χαρακτηριστικό του κλίματος αυτού ότι ο Δικηγορικής Σύλλογος Αθηνών έχει αποφασίσει προσθήκη σχετικής διάταξης στα πειθαρχικά παραπτώματα του Κώδικα Δεοντολογίας των Δικηγόρων.
Σημειώνεται πως το υπουργείο σχεδιάζει την αναμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου, εφόσον όμως προηγηθεί διαβούλευση με την Ελληνική Ένωση Τραπεζών, και με κάθε φορέα που σχετίζεται με τη διαδικασία.
Η πρόταση της αρμόδιας υπηρεσίας του υπουργείου που εξέτασε τις καταγγελίες και τις διαμαρτυρίες των δανειοληπτών, όπως αναφέρθηκε και στην πρόσφατη συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου Καταναλωτή και Αγοράς (ΕΣΚΑ), ήταν να επιτρέπεται στις εισπρακτικές εταιρείες να ενημερώνουν τους οφειλέτες για ληξιπρόθεσμες οφειλές κάθε επτά ημέρες και όχι κάθε δεύτερη ημέρα, όπως ισχύει σήμερα.