Επέκταση της τουριστικής περιόδου σε δώδεκα μήνες με παράλληλη ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού. Σε αυτό αποβλέπει μια νέα διεπιστημονική συνεργασία Ελλάδας-Γερμανίας για τη Λέσβο...







Ο εκπρόσωπος για θέματα Τουρισμού της ΚΟ των Πρασίνων Μάρκους Τρέσελ είχε επισκεφτεί το Μάιο του 2013 τη Λέσβο στο πλαίσιο του δικτύου δήμων και περιφερειών «Ελληνογερμανική Συνέλευση» (DGV). Στη συνάντηση που είχε με τους εκπροσώπους του δήμου, της περιφέρειας και του Επιμελητηρίου συζητήθηκε και το θέμα των δυνατοτήτων τουριστικής ανάπτυξης της περιοχής. Το ζητούμενο ήταν, όπως αναφέρει ο Μάρκους Τρέσελ στη Deutsche Welle, να αναπτυχθεί ένα σχέδιο αποκλειστικά για τη Λέσβο, στο οποίο θα συνεργαζόταν το Πανεπιστήμιο Αιγαίου με το Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών του Μονάχου.



«Στόχος μου δεν ήταν να φέρω κάτι έτοιμο από τη Γερμανία. Γι΄ αυτό πρότεινα να φέρουμε σε επαφή γερμανούς και έλληνες φοιτητές έτσι ώστε να επεξεργαστούν από κοινού ένα σχέδιο. Αυτή η μορφή συνεργασίας δεν αποτελεί μόνο συμβολή στην οικονομική ανάπτυξη αλλά και στη συνεννόηση των λαών. Πιστεύω ότι μέχρι ενός σημείου τα καταφέραμε πολύ καλά», ανέφερε ο Μάρκους Τρέσελ.



Σχέδιο τουριστικής ανάπτυξης



Συναντήσεις εργασίας πραγματοποιήθηκαν ήδη το Νοέμβριο του 2013 και φέτος το Μάιο, ενώ τον Οκτώβριο ακολουθεί μια τρίτη. Όπως δήλωσε στη Deutsche Welle ο Θανάσης Κίζος, αναπληρωτής καθηγητής στο τμήμα Γεωγραφίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου, σε μια πρώτη φάση το ενδιαφέρον εστιάστηκε στην εικόνα που έχουν για το τουριστικό προϊόν της Λέσβου οι διεθνής τουριστικές αγορές. Στην έρευνα που διεξήγαγαν οι γερμανοί φοιτητές διαπιστώθηκε όμως και σειρά ελλείψεων. «Κι αυτές οι ελλείψεις είναι κατά κύριο λόγο ότι δεν υπάρχει μια εικόνα για τη Λέσβο, δεν υπάρχει ένα προϊόν. Το ένα ήταν αυτό. Το δεύτερο, το οποίο διαπιστώσαμε κατά τη διάρκεια των συναντήσεων εργασίας που έγιναν στο νησί με εμπλεκόμενους στον τουρισμό, ήταν η έλλειψη συναντίληψης σχετικά με το πως θέλουμε να είναι ο τουρισμός στη Λέσβο, τι προϊόν θέλουμε να πουλήσουμε σε ποιους και πόσο», εκτιμά ο Θανάσης Κίζος.



Εκτός αυτού οι μέχρι τώρα έρευνες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η Λέσβος δεν ενδείκνυται για μαζικό τουρισμό. Έχει μεν τον «τουρισμό του ήλιου και της θάλασσας» τους καλοκαιρινούς μήνες, όχι όμως όπως η Κως, η Ρόδος ή η Κρήτη. Το νησί θα μπορούσε εντούτοις να έχει ακόμη μεγαλύτερα οφέλη εάν ανέπτυσσε παράλληλα εναλλακτικές μορφές τουρισμού, προωθώντας για τις άλλες εποχές του χρόνου δραστηριότητες που σχετίζονται με τη φύση και τον πολιτισμό της Λέσβου: πεζοπορίες μέσα από ελαιώνες την άνοιξη, συμμετοχή στη συγκομιδή του ελαιόκαρπου το Νοέμβριο και όλο το χρόνο επισκέψεις στο Απολιθωμένου Πάρκο, στο Μουσείο Θεόφιλου, στα δύο αρχαιολογικά μουσεία, στα μουσεία ούζου και σαπωνοποιίας, τα οποία τεκμηριώνουν τη βιομηχανική άνθηση του νησιού από το 19ο αιώνα και μετά.



Ελιές αντί… τσιπς



Διαχρονικός κρίκος της ιστορίας και του πολιτισμού της Λέσβου είναι η ελιά. Η ερευνά συνιστά να προβάλλεται παντού αυτό το σύμβολο του νησιού. Γιατί να μην προσφέρονται για παράδειγμα στα ξενοδοχεία και στα μπαρ του νησιού ελιές αντί… τσιπς, αναρωτιέται ο Τόμας Μπάους.



Ο καθηγητής στη Σχολή Τουρισμού του Πανεπιστημίου Εφαρμοσμένων Επιστημών του Μονάχου είναι ο υπεύθυνος της διαπανεπιστημιακής συνεργασίας από γερμανικής πλευράς. Όπως είπε στη Deutsche Welle, θα έπρεπε να δημιουργηθούν και στη Λέσβο, σύμφωνα με το παράδειγμα της Ιταλίας, αγροτουριστικά καταστήματα, τα οποία θα πωλούν ντόπια προϊόντα. Αυτά θα πρέπει να διατίθενται και στα ξενοδοχεία και να βρίσκονται επίσης στον κατάλογο των εστιατορίων. Έτσι οι τουρίστες θα γνωρίσουν τα προϊόντα και πιθανώς να θελήσουν να τα αγοράσουν όταν επιστρέψουν στη χώρα τους.



«Εδώ ακριβώς εντοπίζουμε μακροπρόθεσμα τη μεγαλύτερη δυναμική. Γι/ αυτό το λόγο θα πρέπει να δημιουργηθεί μια εφοδιαστική αλυσίδα. Μέχρι στιγμής κανένας ενδιαφερόμενος δεν μπορεί να παραγγείλει σε κάποιο διαδικτυακό κατάστημα προϊόντα που γνώρισε στη Λέσβο. Πάνω σε αυτό συνεργαζόμαστε τώρα με την πρωτοβουλία ΄Συν τοις άλλοις΄. Δηλαδή να δημιουργήσουμε μια εφοδιαστική αλυσίδα, να βρούμε συνεργάτες στη Γερμανία έτσι ώστε αν κάποιος παραγγείλει στο διαδικτυακό κατάστημα λάδι να του έρθει - όπως άλλωστε είναι συνηθισμένος ο γερμανός πελάτης – μετά από 24 ώρες», ανέφερε στη Deutsche Welle o Τόμας Μπάους.



Η πρωτοβουλία «Συν τοις άλλοις» είναι μια κίνηση των παραγωγών ελαιόλαδου στη Λέσβο, οι οποίοι παράγουν βιολογικά προϊόντα. Όπως μας είπε ο Σπύρος Ψωμάς, μέλος της πρωτοβουλίας, στόχος της είναι εκτός από τη διακίνηση των προϊόντων μέσω διαδικτύου, να αναπτύξουν επίσης τον αγροτουρισμό σε συνεργασία με τα πανεπιστήμια. Σύμφωνα με τον καθηγητή Τόμας Μπάους η υλοποίηση ενός τέτοιου τουριστικού προϊόντος θα διαρκέσει δύο χρόνια. Στην περίοδο προετοιμασίας θα πρέπει, μεταξύ άλλων, να βρεθούν κατάλληλα καταλύματα, να πιστοποιηθούν μονοπάτια, να βρεθούν τα κατάλληλα άτομα για τις προσφερόμενες υπηρεσίες, να γίνει μια ιστοσελίδα, όπου όχι μόνο θα παρουσιάζεται το προϊόν αλλά όπου οι τουρίστες θα έχουν επιπλέον τη δυνατότητα να κλείνουν απευθείας διανυκτερεύσεις και να οργανώνουν δραστηριότητες. Με αυτό τον τρόπο θα διασφαλίζεται ότι τα χρήματα των τουριστών θα διοχετεύονται εξ ολοκλήρου στην τοπική οικονομία της Λέσβου. Παναγιώτης Κουπαράνης



Πηγή: Deutsche Welle







http://planet-greece.blogspot.com/
 
Top