Το 2003 η Ελλάδα υπέγραψε την συμφωνία προμήθειας 20 ελικοπτέρων ΝΗ-90 από την Γαλλία. 17 χρόνια μετά και τα περισσότερα από τα 14 ελικόπτερα που έχει προμηθευτεί παραμένουν καθηλωμένα ενώ δεν έχει ακόμη οριστεί σαφές χρονοδιάγραμμα παραλαβής των υπολοιπόμενων 6 ελικοπτέρων.
Σε ότι αφορά τον διαγωνισμό υπ’ αριθ. 06/2020 «Υποστήριξη Ελικοπτέρων (Ε/Π) NH90 (Μεταφορικά Ελικόπτερα)», που είχε οριστεί για τις 28 Απριλίου, μετατέθηκε για τις 2 Ιουλίου κι ακόμη αναμένουμε την κατάληξή του. Αρμόδιες πηγές εξέφραζαν την αισιοδοξία τους ότι ίσως μέχρι τον Νοέμβριο να έχουμε επιτέλους καταλήξει στην λήξη του σήριαλ τεχνικής υποστήριξης και αύξησης των διαθεσιμοτήτων.
Σαφώς και οι πολιτικές ευθύνες είναι διαχρονικές, όμως φαίνεται ότι και οι Γάλλοι έχουν μεγάλο μερίδιο ευθύνης.
Δεν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι το Βέλγιο έχει μειώσει στο ελάχιστο τις επιχειρήσεις με τα ελικόπτερα ΝΗ-90 που διαθέτει λόγω του πανάκριβου κόστους ωριαίας πτήσης, που φτάνει σύμφωνα με αναφορές βελγικών Μέσων Ενημέρωσης τα τις 12.000 ευρω.
Όμως, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές ενημέρωσης, τα ελικόπτερα είναι πανάκριβα στην συντήρηση με ελλιπή υποστήριξη από το γαλλικό εργοστάσιο.
Όμως, πρόβλημα έχει και το γαλλικό πολεμικό ναυτικό, που αντιμετωπίζει ζητήματα διαθεσιμότητας με τα μισά ελικόπτερα ΝΗ-90. Ωστόσο, όπως αναφέρει o γαλλικός ιστότοπος airfan.fr, το κύριο πρόβλημα είναι ότι τα ελικόπτερα του γαλλικού πολεμικού ναυτικού δεν είναι όλα της ίδιας έκδοσης και τα μισά αφορούν παλαιότερες εκδόσεις του τύπου, οι οποίες θα πρέπει σύμφωνα με την εταιρεία να αναβαθμιστούν για να συνεχίσουν να υποστηρίζονται.
Προβλήματα υποστήριξης, όμως, των ΝΗ-90 αντιμετωπίζει και η Γερμανία, αφού από τα 99 ελικόπτερα που έχει μόλις τα 12 – 15 είναι διαθέσιμα.
Δεν είναι λίγες οι φωνές – και όχι τυχαία – που θέτουν ζητήματα υποστήριξης για όλα τα γαλλικής προέλευσης αμυντικά συστήματα, με την σύγκριση με άλλων χωρών προέλευσης αντίστοιχων μέσων να είναι αναπόφευκτη.
 
Top